Bokhauls

Triss i kritikerrosade böcker 

Hej!

Nu är det fredag och för att fira passar jag på att lägga ut ett litet kort inlägg om tre böcker som jag planerar att läsa inom en snar framtid.

  1. När hundarna kommer av Jessica Schiefauer

Jag har i princip velat läsa den här boken sen den kom ut och äntligen, äntligen ligger den på mitt nattduksbord! Som vissa säkert redan känner till vann ”När hundarna kommer” Augustpriset för bästa barn- och ungdomsbok 2015 och därför är det kanske inte så konstigt att jag har höga förväntningar på den.

Jessica Schiefauer har även skrivit ett antal andra böcker men det här är faktiskt den första av dem som jag ger mig på vilket gör att det känns lite extra speciellt.

2. Du, bara av Anna Ahlund

På min skola finns det möjlighet att gå med i en bokcirkel, vilket jag har gjort. Tanken är att vi medlemmar varje månad ska läsa en gemensam bok som vi sen ska diskutera och reflektera över när vi träffas nästa gång. Igår träffades vi i bokcirkeln för första gången och vi fick då veta att den första boken vi ska läsa är ”Du, bara”.

Jag måste tyvärr erkänna att jag inte hade hört talas om den här boken före igår men nu när jag har läst på lite om den tycker jag att den verkar bra. Min första spontana tanke är att det verkar vara en relativt lättläst och ”luftig” bok trots dess drygt 350 sidor.

”Du, bara” är Anna Ahlunds debutbok och den har fått väldigt bra kritik. Eftersom att jag ännu inte har läst den har jag inte så mycket att tillföra till den diskussionen men jag ger i alla fall högsta möjliga betyg till omslaget som jag blev kär i vid första anblicken.

3. The Unexpected Everything av Morgan Matson

När jag såg att den här boken fanns tillgänglig i skolan högg jag tag i den på direkten. Det är en bok som har stått högt upp på min prioriteringslista sen jag slog igen pärmarna av ”Since You’ve Been Gone”, en annan av Matsons böcker som verkligen träffade mig rakt i hjärtat.

Det känns lite som att Morgan Matson på senare tid har blivit allas favoritförfattarinna, vilket jag förstår. Personligen anser jag att hon skriver på ett sätt som känns genuint och som speglar verkligheten bra. Ett konkret exempel på något jag verkligen gillar med hennes skrivspråk är att hon använder sig av upprepningar i dialoger. Hon låter till exempel karaktärerna tvivla, staka sig och fråga ”va?”

Jag tror Matsons sätt att skriva kan passa vuxna likaväl som ungdomar, något som säkerligen har bidragit till hennes framgång.

Tyvärr är det så att ”The Unexpected Everything” inte finns tillgänglig på svenska, men det gör däremot ”Since You Been Gone”. Om du skulle vara sugen på att läsa den på svenska heter den ”Sedan du försvann”.

Ha nu en riktigt trevlig helg!

/Emma

2 reaktioner till “Triss i kritikerrosade böcker 

Lämna en kommentar