Ungdomsböcker

Bokrecension: När hundarna kommer

”Vattnet är stilla, det är ännu inte höst på riktigt. Om sjön har ett öga är det vänt ner i djupet nu, varken ljus eller mörker tränger upp genom ytan.”

14375162_1801959776707334_460393266_o

Titel: När hundarna kommer

Författare: Jessica Schiefauer

Genre: Ungdomsbok

Utgivningsår: 2015

Antal sidor: 299

Handling: När Ester och Isak träffas på en fest uppstår kärlek vid första ögonkastet. De börjar spendera mer och mer tid tillsammans men efter några månader börjar Isak dra sig undan, han säger att han måste tänka över saker.

Några veckor senare knackar det på Esters fönster mitt i natten. Isak. Isak står utanför fönstret och ser så rädd och uppjagad ut att Ester släpper in honom. Han säger att han behöver henne, han vill att hon ska hålla om honom.

Nästa morgon får Ester veta att en ung kille har misshandlats till döds och att Anton misstänks för att ha varit inblandad. Anton, som i Isaks lillebror Anton…

Mina åsikter: Jag är kluven på många olika vis när det kommer till den här boken. Handlingen utspelar sig under ett drygt års tid trots att boken ”bara” är 300 sidor lång. Jag har personligen lite svårt för att böcker går så pass snabbt framåt.

Boken är utformad så att man får glimtar av olika händelser i karaktärernas liv. Jag förstår att det är så för att de allra viktigaste händelserna ska inkluderas men jag upplevde det mest som en störningsfaktor och som något som gjorde att jag inte kom in i boken på riktigt förrän efter 140 sidor. Dessutom är boken skriven ur olika personers perspektiv vilket bidrog till att jag upplevde den som ganska ”hoppig”.

En annan sak jag har svårt för är ”instalove”, alltså när två människor träffas och blir kära på studs. Kanske är det så för att jag inte har upplevt det själv och därför har svårt att tro på relationer som inleds på det sättet. Hursomhelst störde jag mig lite på att trots att Ester och Isak precis hade träffats var de beredda att göra allt för varandra.

Det fanns självklart även saker jag gillade med boken. När jag väl hade kommit in i den blev den successivt bättre och bättre och slutet var definitivt höjdpunkten i boken, fantastiskt välskrivet och bra!

En annan sak jag gillade var alla metaforer, de var helt magiska. Det finns faktiskt en hel del citat i boken som jag skulle kunna skriva ut och sätta upp på väggen.

Övrigt: Boken vann Augustpriset för årets barn- och ungdomsbok 2015.

”När hundarna kommer” baseras till viss del på en verklig händelse. Jessica Schiefauer har berättat att när hon var 17 år misshandlades en tonårig kille till döds på orten där hon bodde, något som har följt med henne ända sen dess.

Om du vill köpa boken: 

Adlibris

Bokus

 

För dig som har läst boken

Djupare reflektion: Kanske är jag en hemsk människa. Kanske är jag den enda som kände såhär när jag läste boken, men jag gillade aldrig riktigt Isak. Att jag inte gillade honom påverkade även hur jag kände för Ester och Isak som par. Det är möjligt att det ”förstörde” boken för mig en aning. Jag brydde mig inte särskilt mycket om att Esters föräldrar försökte avråda henne från att träffa Isak och när Veronica antydde att en annan kille gillade Ester blev jag mest glad. Det ledde ju dock inte till någonting men jag hoppades nästan att det skulle göra det med tanke på att Isak bedrog Ester…

De enda personerna i boken som jag fattade tycke för var Ester, Isaks mamma och Simon. Jag förstod ganska tidigt att Simon var den som skulle dö men det gjorde mig inte mindre ledsen när det faktiskt hände.

Det finns mycket man kan säga om slutet. En sak är att det var väldigt vackert. Jag kände lite sympati för Isak när han hittade Esters halva hjärta på stranden (metaforerna där i slutet…wow!) för jag fick intrycket av att han kände vemod kring allt som hänt mellan dem. Det låg dock något väldigt fint i att de i alla fall skildes åt som vänner.

 

Nu ska jag greppa tag i en ny bok. Godnatt allihop!

/Emma

Kommentera

