Deckare

Bokrecension: Rör inte mitt mord!

img_20160921_201717

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man är bäst – så varför ens försöka?

Titel: Rör inte mitt mord!

Författare: Lars Forsberg

Genre: Deckare

Utgivningsår: 2014

Antal sidor: 320

Handling: Kriminalkommissarie Torsten ”T-Rex” Rexelius är Sveriges främsta mordutredare, iallafall enligt honom själv. När han en morgon snubblar över ett lik precis utanför ytterdörren blir han helt till sig utav lycka eftersom att han ännu en gång får  visa hela Sverige vilken skicklig mordutredare han.

Tyvärr är Torstens kompetens inte i närheten av lika bra som hans självförtroende och det visar sig ganska snabbt. Mitt under mordutredningen antar sig Torsten ett helt annat uppdrag nämligen att hitta mannen som han misstänker tagit hans fru ifrån honom.

 När mordutredningen drar ut på tiden så sätts all press på Torsten och frågan är om han kommer att lyckas lösa mordet trots sin bristande skicklighet.

Mina åsikter: När jag började läsa den här boken hade jag väldigt höga förväntningar då jag väntade mig att boken skulle vara lite i samma stuk som Fredrik Backmans ”En man som heter Ove”, en bok som jag verkligen älskar.

I början tyckte jag att boken ganska tråkig vilket berodde på att jag läste ett kapitel åt gången och det gjorde att jag inte riktigt kom in i boken. När jag sedan bestämde mig för att verkligen ge boken en chans så kom jag verkligen in i boken och den blev betydligt bättre.

Det är en väldigt lättsam bok trots att det är en deckare då den egentligen klassas som en kriminalkomedi. Trots att boken är lättsam så innehåller den ändå en del allmängiltiga problem och det är någonting som jag gillar väldigt mycket. Anledningen till det är att det är ett väldigt lätt sätt att prata om och normalisera problem som många människor dras med utan att boken blir en tung tragedi.

När jag började läsa boken så hade jag som sagt väldigt höga förväntningar och även om den inte var i samma klass som ”En man som heter Ove” så tyckte jag att den var väldigt bra och det är en bra bok att läsa om man vill läsa någonting som inte är alltför tungt.

Övrigt: Det är den första boken i serien om kommissarie T-Rex. Uppföljaren heter Klara, Färdiga, Dö!

Om du vill köpa boken:

Adlibris

Bokus

För dig som har läst boken

Djupare reflektion: Jag har inte så jättemånga djupare tankar efter att ha läst den här boken men det fanns ändå några saker som jag tänkte på.

Förutom Torsten så får man också lära känna bland annat Johannes och jag tycker att deras relation till varandra utvecklas på ett väldigt fint sätt. Johannes är en utav få personer som Torsten faktiskt accepterar och inte bara det utan han känner också att han kan lite på Johannes. Det kan man bland annat se när han berättar för Johannes om problemen med sin före detta fru, någonting som han tidigare hållit för sig själv.

Jag är också väldigt glad att Torsten i slutet av boken ger credd till Johannes och påpekar att det var de två tillsammans som lyckades lösa mordet. Det kan man kanske se som en självklarhet men jag är ganska säker på att om det hade skett tidigare i boken så hade Torsten tagit all credd och inte ens nämnt Johannes.

Torsten vågar också erkänna för Johannes att han inte är så bra på skjutningen och han till och med frågar om Torsten skulle kunna hjälpa honom att öva. Det är också ett tecken på att Torsten har förändrats vilket jag ser som något positivt. Dock så vill jag inte han ska förändras så mycket att han förlorar hela sitt signum men jag tror att den risken är ganska liten. Annars så tycker jag att det är väldigt bra att Torsten vågar kliva utanför sin bekvämlighetszon och vågar erkänna att han inte alltid vet bäst.

Ha en fortsatt trevlig vecka!

/Sara

Kommentera

