Romaner

Bokrecension: Djupa Ro

”Jag borde ha fattat” fortsätter hon tyst.”Fy fan, vad dum jag känner mig.”

Paulas protest kommer direkt. ”Säg inte så!”

”Jo.”

”Nej, du får inte säga så, Tove. Det var ju ingen av oss som… Hur skulle du ha kunnat veta?” Paula tar tag i Toves arm. ”Tänk inte så.”

Titel: Djupa Ro

Författare: Lisa Bjärbo

Genre: ”Vardagsroman”

Utgivningsår: 2015

Antal sidor: 266

Handling: Hur går man vidare med livet efter att en bästa kompis har dött?

När en kille, Jonathan, hittas död vid badplatsen Djupa Ro återvänder hans fyra närmaste vänner hem till Ingelstad för att medverka på hans begravning. När vännerna återförenas börjar de genast fundera på hur de ska få alla sina frågor besvarade, bland annat den största och kanske viktigaste av de alla: Vem ligger bakom Jonathans död? Ju närmare svaret de kommer, desto mer osäkra blir de på om de verkligen vill veta…

Mina åsikter: Jag gillade boken. Det hände dock inte så mycket i den vilket gjorde att jag kunde släppa den ganska snabbt efter att jag hade läst ut den. Att jag direkt kunde gå vidare till en ny bok efter att ha läst ut ”Djupa Ro” är en anledning till varför jag ”bara” ger den 3/5 i betyg. Trots det vill jag tillägga att det på ett sätt var bra att bokens handling inte skenade iväg för mycket då jag anser att det var helt rätt att det största fokuset låg på Jonathans död och hur hans vänner och familjemedlemmar processade detta.

”Djupa Ro” är en relativt lättläst bok som går snabbt att läsa trots att den består av knappt 300 sidor. Om man vill läsa en meningsfull men ändå inte för komplicerad bok tycker jag att den är ett alldeles utmärkt val.

Betyg: 3/5

”Djupa Ro” är den av Lisa Bjärbos hittills utgivna böcker som jag har fattat mest tycke för. Jag tycker alltid att det är lite extra roligt att läsa om platser man känner till och eftersom att handlingen i boken utspelar sig i Ingelstad, ett litet samhälle där mina morföräldrar bor, kan jag verkligen leva mig in i platsbeskrivningarna.

Övrigt: Omslaget till ”Djupa Ro” är ett av mina personliga favoritomslag. Hon som står bakom det heter Sara R. Acedo.

Lisa Bjärbo har en blogg som jag tycker är trevlig att scrolla igenom någon gång då och då. Om någon är intresserad av att läsa vad hon har att säga kan ni klicka här (http://onekligen.blogspot.se/).

Bjärbo har dessutom alldeles nyligen startat en podcast om barn- och ungdomsböcker tillsammans med Johanna Lindbäck, läs mer om den här: Bladen Brinner.

Om du vill köpa boken: 

Adlibris

Bokus

 

För dig som har läst boken

Djupare reflektion: Jag vet inte riktigt vad jag tycker om relationen mellan David och Paula. Jag har inget emot dem som karaktärer men det kändes som att kompisrelationen övergick till en romans lite väl snabbt. Hon var tillsammans med en annan kille och sen helt plötsligt var hon inte det. David och Paulas relation var lite för klyschig för min smak.

Tove var den personen jag tyckte allra mest synd om. Hon var trots allt kär i Jonathan och vad det verkade hade de spenderat ganska mycket tid tillsammans tiden innan han valde att ta sitt liv. Att läsa om henne och hur hon kände kring att Jonathan tog självmord var väldigt känslosamt.

Slutet av boken, när kompisarna skildes åt på nytt, tyckte jag om. Jag tyckte bra om det faktum att kompisarna bestämde sig för att gå vidare med sina liv. Det är rätt väg att gå men det är inte alltid det lättaste vilket jag tyckte märktes på hur karaktärerna betedde sig framemot slutet av boken.

Jag har egentligen inte så mycket mer att säga om den här boken. Sammanfattningsvis var det en bra bok men frågan är om den är tillräckligt bra för att jag ska vilja läsa den igen. Kanske hade jag svårt att sätta mig in i boken på grund av att jag ännu inte har upplevt en förlust som kommer i närheten av den karaktärerna i boken upplever efter Jonathans död. Jag grät på något ställe och jag tyckte att skildringen av Jonathans föräldrar var väldigt vacker då den kändes väldigt äkta. Även de andra huvudkaraktärernas föräldrar och syskon återspeglades på ett fint sätt men i övrigt är det inte speciellt många händelser ur boken som har präntat sig in i mitt minne.

Kommentera

