Hejhej! Nu kommer min (Lisas) första recension på denna bloggen! (försenad är den dock…) Hope you’ll enjoy 🙂

”Why are there so many shadows in the world, Kate? Shouldn’t there be just as much light?”

Titel: This Savage Song

Författare: V.E Schwab

Genre: typ en blandning av fantasy, sci-fi och dystopian.

Utgivningsår: 2016

Antal sidor: 409

Handling: I staden Verity har våldet gått så långt att det har börjat födas riktiga monster p.g.a våldet. Ett mord kan till exempel leda till att ett monster växer fram ur skuggorna för att fortsätta sprida våldet, och ett terrordåd eller liknande kan leda till att den mest sällsynta (och farligaste) monstret föds.

Staden är uppdelad i två delar – Nord och Syd – med en mur och massa vakter som håller dem isär. I Nord blir du skyddad mot monstren om du har pengar nog att betala Callum Harker. Det är nämnigen Harker som styr monstren på Nord-sidan, och har man inte en medaljong med hans symbol på är det fritt fram för monstren att sluka dig hel. I Syd, emellertid, är det mer en moralisk kamp. Sydhalvan styrs av Henry Flynn, men istället för att styra monstren utkämpar Flynn en strid mot dem i hopp om att utrota dess existens. Alla som är villiga att slåss för sin frihet får gå med hans armé, dock är ju risken stor att aldrig komma så långt att man får njuta av friheten man har kämpar för…

I sex år har en fred funnits mellan de båda halvorna av staden, och monstren har antingen hållits under kontroll eller kämpats för att utrota, men fred mellan två helt olika sätt att styra håller inte särskilt länge – speciellt inte när vissa personer (eller monster) på båda sidorna vill ha krig och gör vad som helst för att få det.

Storyn följer Kate Harker – dottern till ledaren av Nord – och August Flynn – sonen till ledaren av Syd. Kate och August är totala motsatser till varandra; Kate vill visa för sin far att hon kan vara lika brutal som han och på så sätt få hans uppmärksamhet, medan August mest vill bevisa för sig själv att han är mänsklig och normal – något han inte direkt är… På något vis korsar deras vägar och en incident tvingar dem att samarbeta för att hålla sig vid liv, och samtidigt som de kämpar för sin överlevnad avslöjas hemligheter efter hemligheter som kan få staden att störta tillbaka till kriget som förstörde så mycket och dödade så många.

Mina åsikter: Man kan aldrig läsa en bok av Schwab och inte gilla den. Och precis som med alla hennes andra böcker blev jag helt besatt och min kärlek till boken bara växte för varje sida. En sak som jag kan peka ut är dock att jag tyvärr kunde förutspå vissa saker som skulle hända – det var lite uppenbart ibland.

Schwab är (enligt mig) känd för att komma på plotlines som står ut från det vanliga i bokvärlden, och kanske hade jag vant mig vid något så speciellt som handlingen i Vicious eller The Shades of Magic-serien, men jag var inte lika tagen av handlingen i denna bok. Alltså, jag älskade den och kommer fortfarande ge den fullt pott i betyg, men det var inte lika outstanding som hennes andra böcker. Still, jag älskade denna bok och kommer definitivt läsa om den inom en snar framtid.

Dessutom gör hennes absolut perfekta sätt att skriva att det inte spelar någon roll vad boken handlar om, bara man får läsa något skrivet av henne. Varje mening är perfekt utformad och tar man sig tiden att analysera eller tänka efter förstår man verkligen vilket proffs hon är. Jag sitter här och viftar med armarna för jag vet inte hur jag ska beskriva hur bra Schwab skriver – men en kort och övergripande sammanfattning på hennes stil är typ att hon skriver lagom (bästa ordet inom svenskan :P). Hon skriver inte för kort och tråkigt, men inte heller för långt och invecklat – helt lagom men fortfarande vackra meningar med underbara ordval och perfekt form på meningarna. Får gåshud bara jag tänker på hennes stil.

Skrivsätt och handling åsido, denna bok var perfektion och jag ber alla läsa den för att få njuta lika mycket som jag gjorde av Schwabs sätt att skriva och framföra intressanta karaktärer, actionfyllda fights och reflektioner så lika verkligheten men samtidigt så olikt. Dessutom, när jag nu läser igenom denna recension och mitt försök till att berätta allt om boken men samtidigt inget, kommer jag bara på mer och mer saker som gjorde denna boken underbar. Till exempel, nämnde jag att en sorts monster dödar med musik? Det är helt sjukt. Jag hoppas att du kan förstå hur bra denna bok är trots mina kanske otillräckliga beskrivning.

Betyg: 5/5 (!!!)

Övrigt: Denna bok är första i en duologi, och andra boken kommer ut nästa år skulle jag tro. Läs den (NU) och njut!

Djupare reflektion: Kommer inte gå in så (jätte) djupt på den här punkten, men ska nämna vad jag tyckte om någon händelse och vissa karaktärer. Vi börjar med huvudkaraktärerna; Kate och August. Min favorit var nog Kate – jag gillade hennes sätt att tänka, och speciellt att hon verkligen försökte vara tuff och hård (och lyckades) men samtidigt visste man nästan att hon inte var sådan egentligen. Jag gillade hennes tuffa stunder men det kändes bättre och mer naturligt när hon ”övergick” till hennes sanna jag – det jag:et hon var tillsammans med August. Över till August då; to be honest ville jag faktiskt att han (big spoiler nu) skulle bli helt ”dark”. I know, man vill att de ”goda” karaktärerna ska överleva och leva lyckliga i alla deras dar – men, enligt mig skulle storyn och intresset för nästa bok ökat ytterligare om han blivit crazy och gått på en killing spree med massa blodiga detaljer. Förutom det gillade jag verkligen August, och älskade verkligen hur mycket han älskade sin fiol och bar med sig den överallt.

Harker och Flynn var för mig rätt neutrala karaktärer – visst, de var den ”goda och onda” sidan i den här storyn, men mycket mer än så fick vi inte veta. Gillade dock hur Flynn hade tagit hand om August och hans Sunai syskon – inte bara för att de var användbara utan för att han brydde sig om dem. Harkers ”pet”, Sloan, var dock riktigt annoying. Jag bara visste att han skulle visa sig vara en riktig pain in the ass senare. Och jag hade rätt!! Fattade dock inte riktigt vad som hände i slutet med honom och den där Alice (Kates mamma??). Någon som vet får ni gärna förklara för mig i en kommentar eller nåt.

Handlingen var (som jag nämnde innan) rätt förutsägbar för mig. Asså, jag blev ju chockad av plottwistar och kunde självklart inte förutspå hela handlingen, men det var vissa saker som var rätt uppenbara. Nevertheless, var fortfarande helt tagen av storyn och läste som en galen vid alla actionscener -speciellt nere i tunnlarna, det var helt kaos då!

Hoppas du orkade läsa igenom denna (kanske obegripliga) recension, och ifall du vill diskutera något eller lägga till din åsikt -> kommentera! Den här boken är hyfsat ny (nu iallafall) så inte så många har läst den kanske, men jag hoppas verkligen du blev intresserad och bestämmer dig för att läsa den – då kan vi ju diskutera tillsammans sen! 🙂

Tack för den här gången,

Lisa 🙂

P.s Denna recension är väldigt vinklad åt mina egna åsikter, alltså har jag inte skrivit en neutral recension med bara ren fakta! Kanske rätt uppenbart men bara ifall du undrade! 🙂