Romaner

Bokrecension: Björnstad (andra recensionen)

Hejsan!

Om ni är lite förvirrande just nu till varför det kommer upp en till recension på Björnstad så är det för att den här gången är det jag, Sara, som vill skriva av mig lite efter att ha läst den här fantastiska boken.

Eftersom att Emma redan har skrivit en recension på boken så kommer jag enbart att fokusera på mina personliga åsikter om både Backmans skrivande och ”Björnstad” Om ni inte redan har läst Emmas recension rekommenderar jag er att göra det, där ni kan få lite mer tankar kring just den här boken. Om ni har läst boken så kan jag verkligen rekommendera er att läsa hennes djupare reflektion, den är väldigt bra. Emmas recension.

Mina åsikter: Till att börja med så vill jag säga att Fredrik Backman är nog med största sannolikhet min favoritförfattare. Det började med att jag läste ”En man som heter Ove” och redan då insåg jag att jag var fast. Det fanns någonting i Backmans sätt att skriva som gjorde mig helt förälskad men jag kunde inte riktigt förklara exakt vad det var, förutom att han är otroligt bra på att skapa fängslande karaktärer, som gjorde att jag gillade den så mycket.

När jag sedan skulle läsa ”Min mormor hälsar och säger förlåt” var jag livrädd för att den inte skulle leva upp till mina höga förväntningar men oj vad jag oroade mig helt i onödan. Efter att ha läst den boken så började jag mer inse vad exakt det är som gör att Backmans böcker är så bra. Dels så är han otroligt bra på att skapa karaktärer som verkligen berör men det är också de små detaljerna som förgyller hela boken. Detaljer som i andra böcker hade varit helt irrelevanta och det hade de kunnat vara här också om det inte vore för det faktum att Backman är så otroligt bra på att bygga upp så starka känslor kring de små detaljerna.

Jag hade därmed extremt höga förväntningar inför även den här boken och var också denna gång rädd att ”Björnstad” inte skulle leva upp till förväntningarna men ytterligare en gång fick jag fel. Fredrik Backman lyckas på något sätt hela tiden överträffa sig själv och jag tror aldrig att jag kommer sluta imponeras av hans böcker.

En annan sak som gör Backmans böcker så intressanta är att man aldrig vet vart historien ska ta vägen. När man läser andra böcker är det väldigt ofta som man kan förutse vad som ska hända men när man läser Fredrik Backmans böcker så har man verkligen ingen aning om vart historien ska ta vägen och om man någon gång tror sig veta så kryper man snabbt tillbaka till sin lilla vrå när man inser hur fel man haft och det finns någonting väldigt underhållande i att inte ha en enda aning om vad som ska hända. Ytterligare en sak som gör att jag gillar Backmans böcker så mycket är att han på något sätt alltid lyckas få ihop historien på ett väldigt bra och oväntat sätt.

I just ”Björnstad” så är en utav de mest fascinerande sakerna att Backman lyckas skapa en kamp mot samvetet hos läsaren när det gäller vad man tycker om olika karaktärer. Man ”tvingas” gilla de som man normala fall kanske skulle ha sett som ”The bad guy” samtidigt som man måste kämpa för att tycka illa om en person som man egentligen inte har någonting emot men på grund utav någonting som händer i boken så säger samvetet att man inte borde gilla den karaktären längre. Det tycker jag är otroligt imponerande att man som författare verkligen lyckas få läsaren att tänka till kring det man läser och att man börjar fundera på ”Hade jag verkligen agerat annorlunda i den här situation?” för i just ”Björnstad” så finns det många situationer där man ifrågasätter personers handlande och man vill kunna säga att man själv hade agerat annorlunda men jag är inte så himla säker på att alla människor hade gjort det, inklusive mig själv, och det får en verkligen att tänka till kring varför samhället ser ut som det gör idag.

Inte nog med att det är en otroligt bra bok den är också väldigt lärorik och jag tycker definitivt att det här är en bok som man ska köpa in på och läsa på skolor, framförallt högstadiet och gymnasiet för det finns otroligt mycket som man skulle kunna prata om och det skulle väcka väldigt intressanta diskussioner om väldigt många saker som man tyvärr pratar om alldeles för lite om i de allra flesta skolor.

Nu måste jag tyvärr sluta för annars skulle jag kunna sitta här hela kvällen och skriva om allting som jag verkligen älskar med Björnstad, och Backmans böcker i allmänt, men om det finns någon som har läst boken som vill diskutera någonting så är det bara att skriva till mig i kommentarsfältet så är jag mer än gärna öppen för diskussion.

Om ni inte redan har läst boken så kan jag verkligen rekommendera er att skynda till närmsta bokhandel eller köpa en via någon av länkarna nedan:

Adlibris

Adlibris – Signerad upplaga