Romaner

Bokrecension: The Unexpected Everything

”I looked up at him, and a thought passed through my brain before I could stop or analyze it. It’s you – of course it is. There you are.”

Titel: The Unexpected Everything

Författare: Morgan Matson

Genre: ”Vardagsroman”

Utgivningsår: 2016

Antal sidor: 517

Handling: När Andies planer för sommaren går i stöpet finner hon sig själv i en helt ny situation, i ett läge där hon är den enda i sitt kompisgäng som inte vet hur hon ska spendera sin sommar. Snart upptäcker Andie dock att en vidöppen sommar inte behöver vara något negativt, helt plötsligt har hon möjlighet att testa sina vingar på ett sätt som hon inte har kunnat tidigare…

Mina åsikter: Trots att boken är drygt 500 sidor lång så tog det inte lång tid att läsa ut ”The Unexpected Everything”. Jag skulle vilja påstå att konceptet är ganska ”enkelt” men inte desto mindre träffande. Det är inte den mest händelserika boken men det låg något väldigt vackert i det. Jag upplevde boken som avkopplande i och med att handlingen gick förhållandevis långsamt framåt.

Boken kretsar kring Andies relation med sina bästa vänner, däribland en kille som heter Clark, och relationen mellan Andie och hennes pappa. Förutom detta får man även följa henne när hon tar sig an ett jobb hon aldrig tidigare hade kunnat föreställa sig.

Jag tror att det finns många som kan känna igen sig i Andie och i sättet hon agerar och resonerar under bokens gång. Det är en säkerligen en anledning till varför boken har blivit så kritikerrosad. Dock ska jag tillägga att igenkänningsfaktorn inte var speciellt hög från min sida, men jag uppskattade boken ändå.

Det fanns många vackra citat i boken och eftersom att jag är ett stort fan av citat, metaforer och så vidare så var det något som lyfte boken lite extra i mina ögon.

Betyg: 5/5

Liksom ”Since You’ve Been Gone” är ”The Unexpected Everything” en solklar fempoängare!

Övrigt: Boken finns inte på svenska för tillfället men jag rekommenderar att man försöker läsa den på engelska. Det är alltid extra roligt att läsa en bok på dess originalspråk och dessutom är språket relativt lätt förståeligt.

Om du vill köpa boken: 

Adlibris

Bokus

 

För dig som har läst boken

Djupare reflektion: Först av allt vill jag säga att jag är glad att Clark och Emily blev tillsammans relativt tidigt i boken. Ibland kan jag bli lite smått irriterad när en bok kretsar kring ett förhållande men där de inblandade ändå inte blir tillsammans förrän fem sidor innan bokens slut.

Det fanns egentligen inte mycket i boken som jag störde mig på, förutom det faktum att jag ansåg att det var helt uppenbart att Bri och Wyatt var tillsammans bakom ryggen på Toby. Att ingen insåg det gjorde mig frustrerad och det kändes som att processen fram till att Andie kom på dem var alldeles för utdragen.

Att Clark skulle komma över sin skrivkramp och avsluta sin bok var en annan sak jag tog för givet, men det var däremot inget jag störde mig på. Jag tyckte även att det faktum att det fanns inslag från hans böcker i den fysiska boken var väldigt fint och för mig är det den typen av inslag som utmärker Morgan Matsons författarskap.

Ytterligare en sak jag verkligen gillade med ”The Unexpected Everything” var att det fanns vissa referenser till ”Since You’ve Been Gone”. Jag vet inte hur jag hade upplevt referenserna om jag inte hade läst den tidigare, troligtvis hade jag inte reagerat överhuvudtaget.

Några exempel på referenser till SYBG var när Tom snackade om”Tesla” och ”Bug Juice”, det vill säga pjäserna som Emilys föräldrar hade satt upp. Dessutom är Frank, Emily och Dawn med i några korta scener i boken och en av mina absoluta favoritscener var den när Andie och Toby kom in på Captain Pizza i jakt på föremål till skattjakten. Nedan följer en av Dawns kommentarer som fick mig att skratta högt.

  ”Ah, Dawn said, turning to Emily. ”So you’re trying to check items off a list?” she asked, nudging her. ”What’s that like?”

 

Det var allt för den här bokrecensionen. Ha det bra allesammans!

/Emma

Kommentera

