Nyutkomna böcker · Romaner · Ungdomsböcker

Bokrecension: Om jag var din tjej

”Är du okej?” sa mamma och kom fram bakom mig.

”Jag tror att jag kanske är allergisk eller någonting. Jag känner mig konstig … liksom lätt och yr.”

”Du är inte sjuk, raring”, sa mamma. Hon kysste mig på kinden och kramade mig så hårt att jag var rädd att revbenen skulle krossas. ”Du är glad.”

Titel: Om jag var din tjej

Författare: Meredith Russo

Genre: ”High school-roman”

Utgivningsår: 2016

Antal sidor: 273

Handling: Amanda är en tjej som går på high school och som flyttar till en ny stad för att få en nystart i livet. På hennes nya skola känner ingen till hennes hemlighet, det finns ingen som mobbar henne för att hon vågar vara sig själv.

Amanda får snabbt bra vänner och en pojkvän, något som hon aldrig har haft förut. Allt är frid och fröjd och Amanda är lycklig, men hela tiden ligger hennes hemlighet och lurar, väntar på att bli upptäckt. Vad skulle hända om folk fick veta att hon föddes som en kille vid namn Andrew? Skulle hennes nya liv rasa samman?

Mina åsikter: Jag tyckte att boken var väldigt intressant och att den är skriven av en transsexuell kvinna tillför äkthet till handlingen. Jag tror att många av Russos känslor speglas genom Amanda och det gör att Amandas tankar och hennes agerande skildrar verkligheten på ett bra sätt.

Som en skönlitterär bok tyckte jag att boken var sådär, språket och skrivsättet tilltalade inte mig speciellt mycket. En orsak till detta kan vara att jag inte är så förtjust i high school-böcker. Om man bortser från Amandas hemlighet var boken en stereotypisk high school-roman så om man gillar den genren tror jag att man kan tycka bra om den här boken.

Betyg: 3/5

Övrigt: Bokens författarinna, Meredith Russo, är själv transsexuell och har därför delvis baserat boken på några av sina egna upplevelser.

Om man är intresserad av att läsa boken på engelska så heter den ”If I Was Your Girl”.

Om du vill köpa boken: 

Adlibris

Akademibokhandeln

Bokus

 

För dig som har läst boken

Djupare reflektion: En sak jag älskade i boken var hur Amandas vänner betedde sig efter att hennes hemlighet hade offentliggjorts. Att de accepterade henne precis som hon var gjorde mig jätteglad, det är precis så det borde vara.

De som inte accepterade Amanda gjorde mig däremot förbannad, jag kan inte förstå hur man kan vara så trångsynt. Enligt mig borde alla människor ha precis samma rättigheter och att man ska få vara sig själv är enligt mig en självklarhet. Tyvärr är det inte så och det speglas tydligt i boken, vilket är en anledning till att bokens existens är oerhört viktig. Problem kan inte rättas till om vi inte belyser dem och tack vare denna boken får förhoppningsvis fler människor en större förståelse för hur vardagen kan se ut för en transsexuell.

Slutet av boken var väldigt hoppfullt och jag hoppas att alla kan ta åt sig av Amandas ord:

”Kanske skulle det här bli mitt sista samtal någonsin med Grant. Kanske inte. Hur som helst, insåg jag, så var jag inte ledsen över att jag fanns längre. Jag förtjänade att leva. Jag förtjänade att hitta kärlek. Jag visste nu – jag trodde nu – att jag förtjänade att bli älskad.”

 

 

 

 

 

Kommentera

