Övrigt

Emmas sportlovsläsning

Hej!

Denna vecka har vi i Växjö sportlov, vilket är väldigt skönt då man har möjlighet att ägna mer tid åt läsning. Tyvärr hinner jag inte läsa så mycket som jag skulle vilja under skolveckorna, men det vill jag ta igen nu! Här nedan följer ett antal böcker som jag vill läsa under sportlovet (varav vissa redan är utlästa).

  • Harry Potter and the Sorcerer’s Stone – J.K. Rowling

Jag har faktiskt aldrig läst Harry Potter på engelska, men för ett tag sen fick jag ett helt nytt Harry Potter-set på engelska och tänkte då att det var på tiden. Harry Potter-serien är rolig att läsa om, eftersom att man alltid upptäcker något som man inte har tänkt på tidigare. Notera att den första boken har bytt namn från ”Harry Potter and the Philosopher’s Stone”, något jag personligen tycker är väldigt onödigt.

  • Ja jag har mens, hurså? – Clara Henry

Jag läste ut Claras bok lite tidigare under veckan och gav den mycket bra betyg. Det är en viktig bok som jag tror att de allra flesta skulle gynnas av att läsa, oavsett om man har mens eller inte. Claras språk är dessutom väldigt unikt inom litteraturen och man sitter och fnissar lite för sig själv åt hennes komiska tankegångar.

Boken innehåller det mesta man behöver veta om mens och besvarade åtminstone alla mina frågor. Jag rekommenderar den verkligen!

  • Så har jag det nu – Meg Rosoff

En lättläst bok som går snabbt att läsa när man väl har kommit in i den. Jag valde att läsa boken eftersom att Meg Rosoff tilldelades ALMA-priset förra året samt för att hennes böcker har fått väldigt bra kritik.

”Så har jag det nu” handlar om Daisy som är 15 år och som ska bo hos sina kusiner en sommar. Daisy och hennes kusin Edmond blir genast förälskade i varandra, trots att de vet att deras kärlek egentligen är förbjuden. Samtidigt pågår ett krig, vilket leder till att Daisy och Edmond skiljs åt och frågan är om de någonsin kommer hitta tillbaka till varandra.

Jag tyckte att boken var fin även om jag hade lite svårt för språket. Första delen av boken är tagen ur Daisys minne och därför används inte citattecken vid dialoger, utan istället berättas allt som en beskrivning. Detta är något som jag hade svårt för när jag läste, framförallt för att jag ansåg att texten kändes alldeles för kompakt och klumpig. I övrigt var boken bra när handlingen väl tog fart, men det tog lite för lång tid att komma in i den.

  • Konsten att skapa en kvinna – Caitlin Moran

Boken jag läser just nu. Den handlar om en tjej i början av tonåren som heter Johanna Morrigan och som har stora utseendekomplex. När hon gör bort sig i tv bestämmer hon sig för att skrota sitt gamla jag och bli någon helt annan.

Jag köpte den här boken för ett tag sen, men har låtit den stå i bokhyllan fram tills nu. Den har fått bra kritik och ska tydligen vara väldigt rolig. Just nu har jag känslan av att det är en sån bok som man behöver kunna relatera till för att verkligen kunna fatta tycke för, men jag har som sagt inte läst ut den än så vi får se om min känsla förändras över tid.

  • En dag – David Nicholls

När jag såg filmen visste jag inte att den var baserad på en bok, men när jag fick veta det kände jag direkt att jag ville läsa boken. Filmen är definitivt en av de bästa filmer jag någonsin sett och därför har jag stora förhoppningar på boken.

”En dag” handlar om Emma och Dexter som tillbringar en natt tillsammans den 15 juli 1988, men sen väljer att gå skilda vägar. Boken följer deras liv den 15 juli nästkommande år och alla år som följer.

Jag älskar verkligen konceptet bakom den här boken och hoppas verkligen att boken är minst lika bra som filmen, för i så fall är det en solklar fempoängare.

/Emma

3 thoughts on “Emmas sportlovsläsning

  1. Hej Emma!
    Bra val av böcker till sportlovet. 😍 Om du vill testa att läsa mer av Meg Rosoff så finns nu en ”läst cell” till hennes roman ”Om jag försvann” som nyss utkom på svenska. Kolla på alma.se, andra nyheten.

    Hej från
    Mariella,
    Kommunikatör på ALMA-kansliet

    Liked by 1 person

Kommentera

