Book Tags

Book Tag: 20 frågor

Hej!

Jag (Emma) tycker väldigt bra om ”book tags”, alltså när man besvarar en massa bokrelaterade frågor. Idag tänkte jag göra en som jag tyvärr inte vet säkert var den kommer ifrån, men som jag hittade här.

Eftersom att frågorna ursprungligen är på engelska har jag försökt översätta dem så gott det går. Okej, nu kör vi!

Vilken är din favoritbok?

Jättesvår fråga, då alla böcker är unika och vackra på sitt sätt. Om jag måste välja blir det dock ”Björnstad” av Fredrik Backman, en bok som för övrigt både jag och Sara har recenserat. Kolla in min recension här och Saras recension här.

Vem är din favoritförfattare?

Fredrik Backman!

Vilken genre föredrar du?

Detta är en svår fråga, eftersom att jag har vissa perioder där jag uteslutande läser böcker inom en genre. Jag hade till exempel en period där allt jag läste var fantasy, men sen dess har jag knappt läst någon fantasy alls.

Just nu föredrar jag ”contemporary” som det heter på engelska, det vill säga samtida böcker, såna som utspelar sig i vår tid.

Vilken är din favoritbokserie?

Svårt att välja, men Harry Potter-serien är definitivt en av de bättre serier jag har läst, om inte den bästa. Legend-trilogin av Marie Lu tyckte jag också väldigt bra om.

Vilka böcker som du behövde läsa i skolan avskydde du?

”Flugornas herre” av William Golding var ingen favorit. Jag blev glad när vi fick veta att vi skulle läsa den då jag vill läsa fler klassiker, men just den boken innehöll alldeles för utdragna miljöbeskrivningar för min smak.

”Before I Die” av Jenny Downham (svenska: ”Innan jag dör”) är en annan bok som jag inte fattade tycke för. Det är en bok som är omtyckt av många, men jag kände ingenting för karaktärerna och därför kom jag aldrig riktigt in i boken.

Vilken är den första boken du kommer ihåg att du läste?

”Harry Potter och dödsrelikerna”. Jag måste såklart ha läst de andra böckerna först, men den sjunde kommer jag ihåg speciellt bra. Jag minns att jag var tvungen att vänta på att läsa den eftersom att den svenska översättningen inte kom ut förrän 2007 och jag blev så glad när mamma en dag kom hem och hade köpt boken.

Bokhandel eller bibliotek?

Bokhandel, men jag övergår successivt till att bli mer av en ”biblioteksmänniska”.

Hur många böcker äger du?

Inte så många som jag skulle vilja, men kanske runt 80-90 stycken…

Läser du innan du ska sova?

Ja, speciellt nu när jag sällan har tid att läsa vid andra tider.

I vilken position föredrar du att läsa?

Liggandes på mage i sängen. Dock är det inte speciellt bra för min rygg, så jag försöker sitta i en skön fåtölj istället.

Vilken bok läste du ut mest nyligen?

”Harry Potter and the Sorcerer’s Stone”. Jag fick ett nytt Harry Potter-set av mamma för ett tag sen, så nu är det dags att läsa om serien!

Vilket bokcitat kommer du aldrig att glömma? Motivera!

”It does not do to dwell on dreams and forget to live, remember that”. Albus Dumbledore säger detta efter att han för tredje natten i rad hittar Harry vid ”Mirror of Erised” (kommer tyvärr inte ihåg vad den heter på svenska).

Science Fiction eller fantasy?

Fantasy, fast egentligen har jag nog inte läst tillräckligt mycket Science Fiction för att kunna göra en objektiv bedömning.

Vilka böcker ångrar du att du läste?

Det finns inga böcker jag verkligen ångrar, då alla böcker är speciella på sitt sätt.

Hur stor är din bokhylla?

Jag har en stor vit bokhylla varav endast halva är upptagen, så den är tillräckligt stor än så länge.

Hur många böcker läser du i genomsnitt under ett år?

Svårt att säga. Förra året läste jag drygt 40 böcker, men detta året planerar jag att läsa betydligt fler än så. Jag har snart läst 20 böcker och februari är inte ens över än.

Vilken bok kan du läsa 100 gånger utan att tröttna på?

Harry Potter-serien och Vampire Academy-serien innehåller de böcker jag har läst om flest gånger, så det får väl bli de.

Gillar du att läsa utomhus?

Ja, i alla fall på sommaren!

Vad är det viktigaste du har lärt dig av att läsa böcker?

Att man klarar mycket mer än man tror!

Vilken är den bästa bok du har läst under det senaste året?

Ja, det blir ju ”Björnstad”. Om jag ska välja den hittills bästa jag har läst under 2017 blir det nog (utöver Harry Potter) ”Four” av Veronica Roth. Jag älskade verkligen Divergent-trilogin, men efter att ha läst ”Allegiant” var jag helt uttömd och det gjorde att jag inte klarade av att läsa ”Four” (berättelser ut Tobias perspektiv) förrän alldeles nyligen, men oj vad bra den var!

 

Hoppas du gillade denna ”book tag”, jag tyckte i alla fall att det var väldigt roligt och kan absolut tänka mig att göra fler i framtiden!

/Emma

 

Kommentera

