Emma läser

Emma läser: Mars 2017

dsc_0094.jpg

Hej!

Nu är det mars (vänta, va?) och jag planerar att läsa en hel del böcker denna månaden. Självklart är det svårt att förutsäga hur många böcker samt vilka böcker man kommer läsa under en viss period, men jag har i alla fall valt ut några stycken som jag hoppas kunna slutföra inom kort. Min förhoppning är att någon ska inspireras till att plocka upp åtminstone en av dessa böcker!

Om jag ska vara helt ärlig vet jag inte speciellt mycket om den här boken, men kanske är det bäst så eftersom att boken är en deckare. Den kretsar kring ett brott och Vega som söker efter sin bror som är misstänkt för att ligga bakom brottet.

Jag har inte läst speciellt många deckare i mitt liv, men det som intresserade mig för just denna var att Christoffer Carlsson som har skrivit den själv är kriminolog. Boken är Carlssons första ungdomsbok och den är knappt 200 sidor lång.

Att jag fortfarande inte har läst den här boken gör mig lite upprörd, framförallt med tanke på att den går på bio för tillfället och det är en film jag så gärna vill se. Boken är Paula Hawkins debutroman och den har fått fantastiska recensioner.

Handlingen cirklar kring Rachel som efter att ha blivit lämnad av sin man befinner sig på botten. Trots att hon inte har något jobb åker hon varje dag med tåget mot London. Från perrongen kan hon se ett ungt par som hon kallar Jess och Jason. Rachel studerar paret varje gång hon åker förbi deras hus, men en dag får hon syn på något som skakar om henne. Hon bestämmer sig genast för att ingripa, något som kommer att förändra hela Rachels liv.

Jag har tidigare nämnt att jag har börjat läsa om Harry Potter-serien och nästa bok på tur är bok två. Behöver jag säga mycket mer än så om den här boken?

Rainbow Rowell har skrivit flera ungdomsböcker som är mycket omtyckta, så jag tänkte att jag skulle läsa åtminstone en av hennes böcker för att ta reda på vad det är som är så fantastiskt med dem.

”Eleanor & Park” är en berättelse som utspelar sig över ett skolår och i huvudrollerna finns (föga förvånande) Eleanor och Park som är två 16-åringar som inte riktigt passar in någonstans. De är upp över öronen förälskade i varandra och även om de vet att den första kärleken sällan håller så vill båda två satsa på förhållandet.

Jag läser sällan böcker som endast kretsar kring kärlek då det normalt sett inte är något som lockar mig, men denna boken verkar mysig och känns värd att ge ett försök.

Jag har inte läst så mycket fantasy på senare tid, men under förra året kom det ut flera nya fantasyböcker som verkar riktigt bra. En av böckerna som gavs ut i fjol var ”A Gathering of Shadows”, andra boken i ”Shade of Magic”-serien. Den tredje kom ut förra veckan och samtliga tre böcker har blivit kritikerrosade, så varför inte läsa dem?

Handlingen kretsar kring Kell, en så kallad ”traveler” som kan resa mellan olika parallella universum. Samtliga parallella universum är sammankopplade genom en magisk stad, London. Det finns fyra olika versioner av London: ”Gråa London”, ”Röda London” samt ”Vita London”. Tidigare existerade även ”Svarta London”, en plats som ingen längre pratar om.

Förutom att Kell är en ”traveler” är han dessutom en smugglare, vilket leder till att han hamnar i stora problem. Farlig magi kommer att hota samtliga parallella världar och att försöka rädda dem är ett mycket krävande, livshotande uppdrag.

När Natasha och Daniel av en slump träffas på en av New Yorks gator blir de blixtförälskade. Problemet är att tolv timmar senare kommer Natashas familj att deporteras till Jamaica. Är kärleken verkligen stark nog att övervinna allt?

För ett tag sen läste jag ”Everything, Everything” av Nicola Yoon, en bok som fick mina tårar att spruta hejdlöst. Förhoppningsvis kan Yoons senaste bok väcka lika starka känslor hos mig. ”The Sun Is Also a Star” utspelar sig över en dag, ett koncept som förundrar mig och som kommer bli väldigt intressant att analysera.

I ärlighetens namn har jag inte varit något stort fan av Zoe Suggs två tidigare böcker i serien om Penny och Noah, men det känns fel att inte slutföra en påbörjad serie. En sak jag tycker om är att böckerna tar upp ämnen som ångest och diverse rädslor på ett sätt som jag aldrig tidigare har stött på inom ungdomslitteraturen.

Precis som tidigare i ”Girl Online”-serien är vänskap en viktig faktor (om inte den viktigaste faktorn) i ”Girl Online Going Solo”. Förhoppningsvis är boken inte lika förutsägbar som de två tidigare har varit, för om den är det tror jag att jag redan nu kan lista ut hur den kommer sluta.

 

Detta var de böcker jag ville prata om. Om någon har några andra förslag på böcker jag borde läsa, skriv gärna en kommentar! Jag uppskattar alla boktips!

/Emma

3 thoughts on “Emma läser: Mars 2017

  1. OMG, läser du också om Harry Potter and the chamber of secret. DET GÖR JAG MED!! Kan inte vi typ bestämma att vi ska läsa ex antal kapitlar och sen diskutera innehålet?!?!?! DET hade varit FETT nice asså!! Du läser väl den på engelska för första gången?? för det gör iallafall jag!!

    Liked by 1 person

    1. Alltså, kan det bli mer perfekt än så? Vi måste absolut diskutera den! Jag har dock inte börjat läsa den än, jag har en del andra böcker att slutföra först.

      Gilla

Kommentera

