Bokrecension: The Curious Incident of the Dog in the Night-Time

“I think prime numbers are like life. They are very logical but you could never work out the rules, even if you spent all your time thinking about them”

Titel: The Curious Incident of the Dog in the Night-Time

Författare: Mark Haddon

Genre: Vardagsroman

Utgivningsår: 2003

Antal sidor: 226

Handling: 15 år gamla Christopher förstår sig på logik, han förstår sig på matematik. Något han inte förstår är andra människor. Han har inga avsikter att prata med folk han inte känner, men så en dag upptäcker Christopher att Wellington, grannens hund, har blivit mördad. Eftersom att Wellington var Christophers vän bestämmer sig Christopher för att ta reda på vem som ligger bakom mordet. För att lyckas tvingas han testa sina gränser, något som leder till att han får reda på helt andra saker än vad han ursprungligen hade planerat…

Mina åsikter: Boken är skriven som om den vore skriven av Christopher, han börjar nämligen skriva en deckare efter att ha hittat Wellington mördad. Att boken är skriven på detta sätt innebär att läsaren får följa Christophers inre tankar och syn på världen, något jag tyckte var mycket intressant då Christopher betraktar världen på ett sätt som skiljer sig från hur jag ser på den.

”The Curious Incident of the Dog in the Night-Time” är en bok som innehåller flera fantastiska citat. Om man gillar logik tycker jag absolut att man bör läsa boken! Den uppmanar verkligen till att man ägnar tid åt att fundera över vad som skrivs och det mesta som skrivs i boken är baserat på logik.

Betyg: 3/5

Övrigt: Boken finns på svenska och har då namnet ”Den besynnerliga händelsen med hunden om natten”. Den har blivit väldigt hyllad och har vunnit ett antal olika priser.

Om du vill köpa boken:

Adlibris

Bokus

Djupare reflektion: En sak som jag finner sorglig är det faktum att Christophers lärare, Siobhan är den enda som faktiskt förstår Christopher. Hon är den enda som är tillräckligt tålmodig och intresserad av att hjälpa honom förstå hur saker hänger ihop. Christophers föräldrar verkar mest irriterade på hur deras son agerar, vilket rör upp starka känslor hos mig då jag anser att man som förälder bör visa större förståelse för sitt barn. Ett exempel på en situation där jag anser att mamman borde ha lyssnat på Christopher var när han ville skriva ett matematikprov, men hon menade att han likaväl skulle kunna göra provet året därpå. Mamman borde känna sin son tillräckligt bra för att inse att provet betyder mycket för honom, även om hon på senare tid har varit vakant i hans liv.

Känslorna för Christophers pappa förändrades fram och tillbaka under bokens gång. Ibland tyckte jag synd om honom, då han verkar vara en mycket sorgsen människa. Dock tycker jag inte att det är något som gottgör för det faktum att man behandlar sin son illa.

Angående föräldrarna är det intressant att reflektera över hur jag hade betraktat dem om berättelsen hade varit skriven ur någon annans perspektiv, exempelvis ur mammans perspektiv…

Efter att Christopher anlände till London svalnade hans mammas känslor för Mr. Shears oerhört snabbt, vilket jag inte fann trovärdigt. Christopher är visserligen hennes son, men att hon direkt valde att överge Mr. Shears på grund av hans kommentarer rörande Christopher kändes konstigt. Att det kändes konstigt berodde dessutom på att hon hellre verkar välja att spendera tid med Christophers pappa än Mr. Shears, trots att pappan har behandlat hennes son minst lika illa som Mr. Shears. Pappan har utöver detta låtsas om att mamman var död… Fundera över det ett tag!

Tack för att du tog dig tid att läsa min recension!

/Emma

2 thoughts on “Bokrecension: The Curious Incident of the Dog in the Night-Time

1. Jag gillar hur du skriver ett citat i början av recensionen. Jag gillar även hur du tog dig tiden att faktiskt leta upp boken där man kan köpa den, ifall man skulle vara intresserad. Nu läste ju jag din djupare reflektion även fast jag inte läst boken… Oops… men tyckte den var väldigt bra och jag fick en stor helhet av berättelsen. Vet inte ännu om jag ska läsa boken, då det inte är riktigt min typ av bok. Men superbra recension, den var intressant läsa!

Liked by 1 person

1. Tack, vad fint skrivet! Jag rekommenderar dock att du inte läser den djupare recensionen om du inte har läst boken, eftersom att vi inkluderar en hel del spoilers där. 😉

Gilla