Övrigt

Starka kvinnokaraktärer

Varför inte passa på att skriva ett litet inlägg om starka kvinnokaraktärer när det trots allt var Internationella kvinnodagen alldeles nyligen?

Emmas tipsBildresultat för kvinnor symbol

Kommentar: Jag älskade verkligen Mira när jag läste Fredrik Backmans senaste bok ”Björnstad”. Mira är hockeyfrun som trots sin mans framgångar har valt att satsa på en egen karriär, nämligen som advokat.

Trots att Mira inte är den allra viktigaste karaktären i boken var hennes historia intressant att läsa om. Jag imponerades av hur mycket hon kämpar för att ge sig själv möjligheten att utvecklas inom sitt område utan att det ska påverka hennes barn negativt.

  • Hermione Granger

Kommentar: Man kan faktiskt inte göra en lista om starka kvinnokaraktärer utan att inkludera Hermione från Harry Potter-serien. Hermione är allt jag vill vara: smart, rolig, beredd att säga ifrån när det behövs samt villig att göra allt för sina vänner.

Lisas tips

  • Isabelle Rossignol (The Nightingale)

Kommentar: Denna bok utspelar sig under andra världskriget, en period då framför allt Europas kvinnor fick en mycket betydelsefull roll. Isabelles handlingar och inställning genom hela boken fick mig verkligen att häpna av förundran, och det är därför jag väljer att hylla henne.

  • Isabelle Lightwood (The Mortal Instruments)

Kommentar: Isabelle är inte huvudrollen i denna serien, och får därför inte fullt så mycket uppmärksamhet, men lyckas ändå totalt övertyga läsaren om att hon är en riktig badass och ska inte uteslutas från något. Att författaren lyckas skapa en så stark biroll är duktigt, och något jag verkligen uppskattar då jag faktiskt gillar sido-karaktärerna mer!

(HAHA två st Isabelle, sammanträffande?)

Saras tips

  • Mormor i ”Min mormor hälsar och säger förlåt”

Kommentar: Redan i det första kapitlet fastnade jag för mormor. För alla andra är hon en galen tant som borde låsas in men för Elsa är hon mycket mer än så och det är det faktum att hon är villig att göra vad som helst för att skydda Elsa som man älskar henne så mycket. Synen på mormor förändras ju längre in i handlingen man kommer men det gör inte kärleken till henne.

  • Luna Lovegood

Kommentar: Det blir en liten fortsättning på Harry Potter-temat. Luna är inte den största och mest betydelsefulla karaktären i Harry Potter-böckerna men hon är den karaktären som man inte kan annat än älska. Vi alla kan lära så otroligt mycket av Luna när det gäller att vara stolt över den man är och att inte vara rädd för att sticka ut eller vara annorlunda.

 

Kommentera gärna om det finns någon kvinnlig karaktär som har gjort ett extra starkt intryck på dig!

20 thoughts on “Starka kvinnokaraktärer

  1. Som en sann boktjuven älskare. Älskar jag huvudkaraktären Liesel. Hon lever i Nazittyskland och det har hänt henne så mycket hemskt. Jag tycker att hon är så stark att hon fortsätter leva livet. Samtidigt som hon vågar stå upp mot Hitler.

    Jag tycker att J.k Rowling i Harry Potter serien har fått med många starka kvinnliga karaktärer. Mina favoriter är Hermione, Molly Weasley, McGonagall och Tonks.

    Liked by 1 person

    1. Bra val! Att J.K. Rowling inkluderade så många starka kvinnokaraktärer i Harry Potter-böckerna är fantastiskt och jag tror att det är delvis därför de är så omtyckta. /Emma

      Gilla

  2. Jag hade tänkt nämna Katniss Everdeen men eftersom hon redan nämnts så valde jag Lisbeth Salander ur Stieg Larssons böcker. Jag tycker det är väldigt intressant hur han väljer att utforma kvinnliga karaktärer i sina böcker, framförallt då Lisbeth Salander. Hon går utanför väldigt många normer för till exempel hur en kvinna bör bete sig och hur en kvinna bör se ut. Hon är tuff och kaxig och hon gör sin grej, utan att bry sig om vad andra tycker.

    Hon är även en väldigt stark karaktär, då hon tvingats gå igenom saker en tjej aldrig ska behöva gå igenom. Dessvärre så tar böckerna (och filmerna) upp vardag för många kvinnor idag. Det är också något som jag tycker är viktigt, att man inte bara låter saker som våldtäkt eller sexuella övergrepp passera.

    Liked by 1 person

    1. Absolut, du har helt rätt. Alldeles för många våldtäktsmän kommer undan ostraffade! Mycket bra val och en klok motivering.

      Gilla

  3. jag älskar ava i the strange and beautiful sorrows of ava lavender. tycker hon är en sådan himla fin karaktär, känslig och mjuk samtidigt som hon inte tar någon skit och är super modig. även inej i six of crows är en underbar karaktär, hon har genomlidit så mycket hemskheter och har fortförande modet och kraften att stå upp mot rasism och orättvisor. luna, ginny och hermione är ju också fantastiska precis som ni nämnde i inlägget <333.

    Liked by 1 person

    1. Jag måste läsa ”The strange of beautiful sorrows of Ava Lavender”, den verkar helt underbar. Mycket fina motiveringar kring dina val!

      Gilla

  4. Det är skit fint att du skriver om hur kvinnan utspelar sisg i olika sitationer och jag tänkte på en riktig person som har skrivit en bok om sitt liv och det är Mala Yousafzai hon har inte vart med i någon film men hon är en underbar person som har kämpat för kvinnan rättigheter i världen.

    Liked by 1 person

    1. Jag älskar att du väljer en person som faktiskt finns i verkligheten, för det är otroligt viktigt att vi hyllar dem som gör skillnad!

      Gilla

  5. Alltså Hermonie, ja ja ja ja ja!!

    Vill jättegärna bidra lite hära men tkr det här med starka kvinnokaraktärer är svårt. Vad är en stark karaktär liksom? Någon som drar hela lasset och fixar biffen? Någon som jonglerar med karriär, barn, hem, ekomat, man, träning, superskurkar osv?

    Jag vet nt alltså? Kanske, för viktigt att bevisa att kvinnor kan liksom. Men samtidigt är det lite väl likt den där kvinnofällan vi hamnar i. För kvinnan han frf ansvaret i hemmet, vardagen osv SAMTIDIGT som hon satsar på karriären, är jättesmart och jagar superskurkar ju. Lite ”duktig flicka-syndrom” kan jag känna.

    En feministisk bok för mig är en som tillåter kvinnorna att vara svaga och starka och att ta plats. Som lyfter problematik och ibland chockar med ngnting normbrytande. Svårt att hitta en sådan bok dock. Om jag gör det så tipselitipsar jag dock haha!!

    En stark karaktär jag beundrar på grund av den där inre styrkan är dock Saga Bauer. Säpoagent i Lars Keplers böcker som först dyker fram i Sandmannen men sedan återkommer. Så mkt integritet, envishet, disciplin, styrka och mod.

    En annan är Abra Walsh. I Nora Roberts ”främlingen vid havet” återfinner man henne. Klok, modigoch genomsnäll. Så himla mjuk och härlig person. Så genuin och äkta. Vill bara krama henne. Och ta strandpromenader typ!!

    Och vad vore en lista utan allas vår Lisbeth Salander? Starkare kvinna, som tillåts att inte leva upp till idealet, vara osäker osv, får man leta efter. Jättehäftig!! I Stieg Larssons Millennium-trilogi.

    Och några snabbisar till. Karaktärerna gjorde nt ett såtär MEGASUPERDUPER-avtryck på mig men absolut, jättestarka kvinnokaraktärer och jättebra böcker!!
    – I ”The raven boys” finns även Blue. En riktigt stark karaktär och mkt bra ur feministisk synpunkt. Gillade henne och boken skarpt.
    – Kmr nt ihåg riktigt vad hon hette (mvh jag är halvt dement) men typ Parvati i ”En man som heter Ove.” Skithäftig, genuin och envis kvinna!!

    *Hoppas på många bra boktips nu!!*

    Liked by 1 person

    1. Mycket bra tips! Jag gillar även att du säger att ”en feministisk bok för mig är en som tillåter kvinnorna att vara svaga och starka och att ta plats”. Det håller jag helt med om! Med ”starka kvinnokaraktärer” menas självklart inte kvinnor som har skal hårda som sten, utan här tänker vi mer en karaktär som av någon anledning gjorde ett starkt intryck på dig som läsare.

      Gilla

  6. Som för många andra är Katniss Everdeen en stor favorit. Hennes tuffhet och självständighet är något jag förundras. Att hon själv vågar utmana regimen är verkligen inspirerande.

    Liked by 1 person

  7. Okej. Du anar inte HUR GLAD jag är att du inte bara nämnde en UTAN två karaktärer från Harry Potter. Jag håller verkligen med dig om de två karaktärerna. Jag skulle även inkludera Molly Weasley, då hon är en riktigt badass mamma men också väldigt väldigt godhjärtad. Hon Isabelle från The mortal

    instrument håller jag också med om, jag har ju sett både filmen och första säsongen av serien, dock gillar jag verkligen inte serien men filmen var ok. Jag har inget intresse att läsa böckerna men hon isabelle är verkligen badass. Hon har stil och klass och låter inte någon trycka ner henne.
    Jag gillar att du tog upp en karaktär från andra världskriget, visar att inte alla var idioter.

    Några böcker jag läst där man finner just GRL PWR är ju Tris från divergent. Nu när jag tänker efter så har jag aldrig läst bokserien, men jag sett filmen och hon är fett cool. Även Katniss från the hunger games är ju fett cool. Jag är så otroligt tacksam över att fler och fler filmer där det är tjejen som är stark och confident har kommit ut. Jämnställdheten har verkligen ökat här i Sverige när vi grymma kvinnor har börjat ta mer plats istället för att stå i skuggan av männen. tyvärr är det inte jämnställt ännu, men vi jobbar med det!

    Bloggen är verkligen superbra då jag får mycket boktips här och jag älskar precis som ni böcker! Keep on going GIRLS!!! *Shouts* WHO RUN THE WORLD? GIRRRRLLLSSS!!!

    Liked by 1 person

  8. Tris Prior i Divergent tycker jag är så grym! Hade ni inte nämnt Isabelle Lightwood hade jag gjort det😋 Gillar även Cecilia i ”The Husband’s Secret” då hon är en mycket fin karaktär och i boken framstår hon som en väldigt självständig och omtänksam kvinna och mamma.

    Liked by 1 person

Kommentera

