Övrigt

Epic Reads Book Tag

Hejhej! Det var ett tag sen, men fick äntligen tid att sätta mig ner och skriva ett inlägg! Såg att Emma hade lagt upp en Tag och blev då så sugen på att göra en själv. Letade därför omkring lite på tumblr och hittade denna – Epic Reads Book Tag. Epic Reads är en egen sorts hemsida skulle man nog kunna säga, så länken till dem finns nedan!

Även som Emmas Tag var denna på engelska, men gjorde mitt bästa för att översätta korrekt! 🙂 Nu kör vi!!!!!

1. Om du kunde bjuda in en författare och en av deras karaktärer på te, vem skulle du bjuda in och vad skulle du servera dem?

Jag hade bjudit in Rick Riordan och hans karaktär Percy Jackson! Rick verkar vara en så rolig och trevlig kille, och jag känner att hans personlighet verkligen speglar sig i hans karaktär Percy. Med dem över på te hade det inte blivit en tråkig stund och jag tror vi skulle haft mycket att prata om och många skratt! Jag hade serverat dem citronte (min favorit) och typ äppelskivor, för jag känner att Percy är typ supernyttig när han springer omkring och räddar världen varje dag!

2. Vilken bok önskar du att författaren skulle skriva en ”prequel” till?

City of Bones (The Mortal Instruments #1). Det hade varit så intessant att se alla karaktärernas liv innan allt hände och innan alla relationer som finns i serien uppstod. Speciellt i den världen hade det varit spännande att få veta hur situationen var innan vi läsare kliver in i bilden. Hoppas innerligt på en prequel till den serien.

3. Vilka två karaktärer (INTE från samma bok) tror du skulle passa bra ihop?

Jag tror verkligen att Scarlet (The Lunar Chronicles) och Alucard (Shades of Magic serien) hade passat perfekt tillsammans! Alucard är väldigt kaxig och rolig, men samtidigt riktigt stark och maktfull, och trots att Scarlet inte är på samma nivå av kraft och styrka utstrålar hon alltid sin egen sorts styrka. Deras personligheter hade nog passat underbart tillsammans, med mycket retande och skäm!

4.  Om du sprang ihop med din favoritförfattare på tunnelbanan och kunde bara säga en mening till dem, vem är det och vad skulle du säga?

Vem: V.E Schwab

Vad: ”Snälla, skriv en fortsättning till Vicious!” eller ”Snälla, låt Kell leva lycklig ifred!”. Eller bara en klassiker; ”Jag älskar dig och alla dina böcker!”

5. Vilken bok gjorde dig till en läsare och varför?

Det måste nog ha varit Twiligt eller Eragon, och detta för att dem fick mig att börja läsa på riktigt och verkligen bli besatt. Om inte den så iallafall Percy Jackson eller standarden Harry Potter! Alla tackar jag för introduktionen till bokvärlden ❤

6. OHNEJ! Din bokhylla började precis brinna! Vilken bok räddar du?

Jag måste nog säga Eragon här, och detta för att jag sorgligt nog inte tror att den finns i bokhandlar att köpa längre – av någon otroligt dum anledning. Har iallafall inte sett den på superlänge, något mycket tråkigt eftersom det är en fruktansvärt bra bok som (jag nämnde ovan) startade min läs-karriär!

7. Vilken dystopi-värld skulle du vilja leva i om du var tvungen att välja en? Varför?

Skulle nog valt Divergent, detta för att den verkar minst hemsk (men ändå hemsk, haha). Det hade faktiskt varit rätt coolt att bli sorterad in i falanger utifrån ens personlighet, på så sätt får man ju umgås med människor som är väldigt lik en själv. Trist bara om man blir falanglös, men oh well.

8. Vilken är din mest ”epic read” någonsin?

Shit, svåraste frågan hittils. Kan verkligen inte svara på den, så listar några utav dem här:

  • A Gathering of Shadows (Shades of Magic #2)
  • Queen of Shadows (Throne of Glass #4)
  • City of Heavenly Fire (The Mortal Instruments #6)
  • A Court of Mist and Fury (A Court of Thorns and Roses #2)
  • Crooked Kingdom (Six of Crows #2)

 

http://www.epicreads.com/

 

Hoppas ni tyckte om Tagen – gör den gärna själva! – och ni kanske hittade något boktips bland frågorna! 🙂 Ha det bra

/ Lisa

Kommentera

