Emma läser

Emma läser: April 2017

Hej!

Först av allt vill jag bara säga, jag vet att vi publicerar inlägg oregelbundet här på bloggen. Det har blivit så eftersom att det är svårt för oss att hitta tid till att skriva, men vi har bestämt oss för att skriva inlägg så ofta som möjligt fram till sommarlovet. Under sommarlovet planerar vi att strukturera upp ett schema som funkar och därefter publicera inlägg regelbundet.

Tack till er som trots våra svårigheter att få fram inlägg väljer att stötta oss genom att läsa det vi skriver, det betyder mycket!

Under påsklovet var jag och min familj i Rom och under resan kände jag mig inte speciellt sugen på att läsa, vilket innebar att det inte blev så mycket läsning under lovet för min del. Jag gick dock in i två italienska bokhandlar där de sålde böcker på engelska. När jag hittade dessa bokhandlar blev jag utom mig av lycka, men priserna förstörde mitt goda humör en aning… Nu är jag däremot glad igen för så fort jag kom hem beställde jag en massa böcker till ett mycket bra pris. Planerar en haul inom en snar framtid, så håll utkik efter den.

Nog sagt om mitt liv och vidare till det här inlägget. Detta är en summering av vad jag hittills har läst under april månad samt vad jag planerar att läsa under resterande del av månaden. Håll till godo!

  • Shiver – Maggie Stiefvater

Betyg: 4/5

Den här boken läste jag faktiskt i slutet av mars, men jag tycker faktiskt att det är okej att inkludera den ändå. På sistone har jag mestadels läst böcker som gavs ut under de senaste två, tre åren, så därför var det skönt att för omväxlings skull läsa en bok som man inte hör så mycket om längre.

Jag hade försökt läsa Shiver både en och två gånger tidigare (dock på svenska: Frost), men inte lyckats ta mig igenom den. Anledningen till att jag valde att försöka en tredje gång var att jag såg att min favoritbooktuber (missmareadsalot) läste boken.

Shiver är skriven ur två personers perspektiv. Protagonisterna är Sam och Grace. Sam är en varulv och när han är människa/varg beror på temperaturen. Varje varulv får endast ett antal somrar då de är mänskliga, därefter tvingas de leva som vargar. Sams högsta önskan är att få vara mänsklig året om, en önskan som endast blir starkare efter att han träffar Grace.

När Grace var liten blev hon biten av en varg och skulle ha dött om inte en gulögd varg hade kommit till undsättning. Sedan dess har hon betraktat denne varg vinter efter vinter och när hon möter den gulögde Sam känner hon genast igen honom…

Jag tyckte bra om den här boken efter att jag hade kommit in i den. Sam är helt klart min favoritkaraktär, jag gillar att han alltid är ärlig och öppen med sina känslor.

Maggie Stiefvater har förutom ”Wolves of Mercy Falls-serien” även skrivit ”The Raven Cycle-serien”. Serien bestående av fyra böcker har blivit avsevärt mer hyllad än hennes föregående, men trots det har jag inte känt mig lockad av den. Efter att ha läst Shiver känner jag att den kanske är värd ett försök i alla fall…

  • Linger – Maggie Stiefvater

Betyg: 3/5

Den andra boken i ”Wolves of Mercy Falls-serien”. När jag läste Linger föll jag tillbaka ner i samma grop som jag befann mig i under de första gångerna jag försökte läsa Shiver, en grop som jag hade svårt att ta mig upp ur. Jag kände flera gånger att jag var tvungen att tvinga mig själv att fortsätta läsa, vilket sällan är ett bra tecken.

Linger får trots vissa problem ett skapligt betyg, vilket till stor del beror på Sam. En skillnad mellan Shiver och Linger finns i att i Linger får man läsa ur fyra personers perspektiv. Istället för att enbart läsa ur Sam och Grace perspektiv följer man också två andra karaktärer, Cole och Isabel. Jag tyckte inte om att läsa ur Cole och Isabels perspektiv, vilket har att göra med att jag inte gillar dem som karaktärer. Det fanns stunder då jag kände med dem, men på det stora hela anser jag att de var ganska tråkiga. Sams perspektiv var det enda jag tyckte bra om att läsa ur.

Jag kommer läsa klart trilogin eftersom att det bara återstår en bok. Den tredje och avslutande boken heter Forever. I ärlighetens namn är jag inte speciellt taggad på tanken att läsa den, men det ska ändå bli spännande att se var Stiefvater tar berättelsen. Slutet av Forever öppnar dörrar för flera olika slut, vilket känns spännande.

Betyg: 5/5

En oerhört viktig bok som alla gynnas av att läsa, oavsett om man är trans- eller cisperson. Jag läste denna till en bokcirkel jag är med i och det ska bli väldigt intressant att höra vad de andra medlemmarna har för kommentarer kring boken.

Boken är baserad på intervjuer med transpersoner av olika åldrar och livssituation, något jag tycker är bra eftersom att man då får flera olika synvinklar på hur det kan kännas att vara transperson.

Förutom intervjuerna finns det även information som framförallt riktar sig till transpersoner. Det står exempelvis hur man gör för att genomgå ett namnbyte, men även mycket annat. Någon del av boken riktade sig till föräldrar till ett barn som är trans, någon annan till vad folk i allmänhet bör undvika om man inte är säker på hur man ska addressera en transperson.

Boken fick verkligen mig att tänka, något jag alltid eftersöker när jag läser. Jag rekommenderar den starkt. Läs den nu!

Betyg: 5/5!

Jag vet inte ens var jag ska börja när det gäller den här boken, en bok som kan vara den enskilt bästa bok jag någonsin läst. Det är svårt att slå Fredrik Backmans böcker, men med den här boken gör Benjamin Alire Sáenz i alla fall ett väldigt gott försök.

Eftersom att jag planerar att skriva en recension kring boken kommer jag inte att gå in i detalj på mina tankar, men att jag tyckte att den var bra har väl inte undgått någon vid det här laget.

Alire Sáenz håller på att skriva en uppföljare, men det är inte helt säkerställt när den kommer publiceras. Det jag vet i nuläget är att den kommer heta There Will Be Other Summers.

Jag är självklart exalterad över det faktum att jag kommer få läsa mer om karaktärer jag har kommit att älska, men samtidigt är jag lite nervös inför uppföljaren. Slutet av den första boken kändes som ett fint ställe att sluta på, så vi får se hur historien fortlöper.

Kiss Kiss är en samling av några av Roald Dahls noveller. Jag skulle läsa tre av novellerna till skolan, men tyckte att de var så bra att jag bestämde mig för att läsa resten också.

Jag har några noveller kvar, men har tyckt bra om i stort sett alla jag har läst hittills. Det jag gillar med Roald Dahls noveller är att man på egen hand måste reflektera över det man har läst för att förstå handlingen. Min favorit av novellerna jag har läst är den första i samlingen, The Landlady.

Novellerna går snabbt att läsa, vissa är bara runt tio sidor. Jag rekommenderar novellsamlingen om man gillar att läsa noveller eller om man känner att man inte har så mycket tid till läsning. Det spelar absolut ingen roll i vilken ordning man läser berättelserna, utan man kan bläddra fram och tillbaka i boken bäst man vill.

  • Ordbrodösen – Anna Arvidsson 

Svensk fantasy är alltid intressant, speciellt när det dessutom handlar om en debutbok. Ordbrodösen är en otroligt innovativ och vacker titel. Ordet finns inte på riktigt, men på bokens förstasida finns en beskrivning av det.

En ordbrodös är en kvinna som kan styra andras tankar och aktioner med hjälp av det skrivna ordets kraft. Inom Albas släkt blir alla kvinnor ordbrodöser och får sin kraft den dag de fyller 18 år. Alba har aldrig hört talas om någon ordbrodös som inte har fått sin kraft … förrän det händer henne…

Jag har stora förhoppningar på boken och hoppas självklart att de infrias. Det jag har läst hittills bådar gott, men i vissa situationer känns det som att författarinnan tar de enklaste utvägarna. Förhoppningsvis blir boken successivt bättre ju längre in i den man kommer, för det hade varit roligt att hitta en ny svensk författare att hålla ögonen på i framtiden.

  • Konsten att skapa en tjej – Caitlin Moran

En bok som jag köpte för några år sen utan att egentligen veta varför. Den var på rea, men jag vet egentligen inte om det är ett tillräckligt bra skäl för att köpa en bok.

Liksom de två ovanstående böckerna har jag börjat läsa denna och kom halvvägs in i den innan jag la ner den. Det känns som att jag är för ung för att Konsten att skapa en tjej ska falla mig i smaken. Jag tror att man måste kunna relatera till huvudkaraktären, vilket är svårt för mig då boken utspelar sig under början av 90-talet. Jag kommer läsa färdigt boken, men när den är utläst lär jag inte ägna den så mycket eftertanke…

Kommentera

