Emma tipsar · Ungdomsböcker

Emma tipsar: Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe

Hej!

För någon vecka sedan läste jag ut Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe (svenska: Livets outgrundliga mysterier). Ursprungligen var min tanke att skriva en bokrecension kring boken, men jag skrotade den idén nästan direkt.

Boken är jobbig i den mening att hur mycket jag än anstränger mig för att summera handlingen gör jag inte boken rättvisa. Eftersom att boken är en av de bästa jag någonsin läst vill jag såklart tipsa om den ändå. Istället för att recensera boken har jag därför bestämt att i korta drag försöka förklara varför jag fastnade för den.

Aristotle och Dante är två pojkar som i princip inte har något gemensamt, förutom det faktum att ingen av dem har speciellt många vänner. Trots deras olikheter blir de bästa vänner och kommer att förändra varandra mer än vad de kunnat ana på förhand…

Precis som det låter kretsar handlingen kring vänskap, familjeliv, men framförallt handlar boken om att lära känna sig själv samt vikten av att få vara den man är. Jag läste ut den på ett fåtal timmar. Trots att boken består av drygt 350 sidor är den luftig, vilket jag i detta fall verkligen gillade. Till skillnad från de flesta andra böcker jag har läst ligger  det största fokuset inte på handlingen i sig, utan mer på karaktärernas personliga utveckling samt språket i boken.

Personligen är jag en person som älskar vackra metaforer och formuleringar som får mig att reflektera över diverse saker. Jag kan definitivt se mig själv läsa om boken och konstant stanna upp för att skriva ner mina favoritcitat. Om du är likadan är jag övertygad om att du skulle tycka om Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe!

Jag ska även tillägga att Benjamin Alire Sáenz, författaren, håller på att skriva en uppföljare. Titeln förväntas bli ”There Will Be Other Summers”, men det är ännu inte fastslaget när boken kommer att publiceras. Gissa hur taggad jag är!

Tack för att du tog dig tid att läsa mitt inlägg. Nu hoppas jag att du genast springer iväg till närmaste bokaffär eller bibliotek och plockar ut den här boken från hyllan. Du kommer inte ångra dig!

/Emma

Kommentera

