Bokrecension: Thirteen Reasons Why

“You can’t go back to how things were. How you thought they were. All you really have is … now.”

Titel: Thirteen Reasons Why

Författare: Jay Asher

Genre: Ungdomsbok

Utgivningsår: 2007

Antal sidor: 352 st

Handling: Hannah Baker har tagit självmord och ingen vet riktigt varför. När Clay Jensen får reda på att Hannah har efterlämnat ett antal kassettband som innehåller information om varför hon tog självmord vill han först inte lyssna på dem; han vill lämna hennes hemligheter ifred. Senare får han reda på att anledningen till att han har tillgång till banden är för att han är medskyldig till hennes död…

Mina åsikter: Jag hade förväntat mig att tycka om den här boken betydligt mer än vad jag gjorde. Budskapet är i grunden bra, men när jag läste boken tyckte jag inte att det framträdde på det sätt jag hade velat. Personligen anser jag att boken lägger fokus vid fel saker, vilket gjorde att det egentliga syftet med den hamnade i skymundan.

En annan sak jag hade svårt för var språket. Jag ogillar när böcker är övertydligt skrivna, eftersom att det får det att kännas som att författaren planterar tankar i mitt huvud. Personligen vill jag få reflektera på egen hand över det som skrivs, men jag kände inte att jag fick utrymme till det när jag läste den här boken. Det fanns flera stycken i boken samt kommentarer från Clays sida som jag hade klarat mig utan.

Det finns väldigt många som verkligen älskar den här boken, men jag är inte en av dem. Om du har läst boken kan du gärna läsa min diskussion här nedan, där jag förklarar mina känslor kring den mer djupgående.

Betyg: 1/5

Övrigt: Boken har översatts till svenska (Tretton skäl varför).

Om du vill köpa boken:

Adlibris

Bokus

Djupare reflektion: Först och främst vill jag säga att jag inte gillade Hannah. (Ja, jag vet att det låter hemskt). I ärlighetens namn upplevde jag det som att hennes syfte med kassettbanden var att hämnas på Clay och de andra som fick tillgång till banden. Gång på gång skyller hon på andra istället för att reflektera över vad hon själv kunde ha gjort annorlunda i de situationer som uppstod.

På ett ställe i boken säger Clay: ”Jag kunde ha svarat på vilken fråga som helst, Hannah. Men du frågade mig aldrig”. Jag tycker att detta citat är väldigt talande och beskriver mina känslor oerhört bra. Det är detta jag syftar på när jag säger att det egentliga syftet med boken hamnade i skymundan. Om budskapet hade varit allt man gör kan få förödande konsekvenser hade jag säkert fastnat mer för boken, men istället tycker jag att boken speglar Hannahs jakt på hämnd. Till exempel finns det ett tillfälle i boken där några som lyssnat på banden börjar kasta stenar mot Tylers fönster på grund av det han gjorde mot Hannah. Vad tjänar det till? Var det inte just det Hannah ville undvika?

En annan sak jag störde mig på var att Clays band inte har något som helst syfte i boken. Han har inte gjort något fel, så varför är han ens med på bandet? Kanske beror detta på att vi som läsare ska få följa en snäll person, men personligen gjorde det mig bara irriterad. Jag hade fått ut mycket mer av boken om man hade fått läsa ur Justins perspektiv under hans band, ur Tylers perspektiv under hans band och så vidare. Som boken är skriven nu kan jag heller inte lita på att det som Hannah berättar faktiskt är sant. Under Clays band har Clay invändningar mot det Hannah säger, vilket får mig att undra hur mycket av det hon säger under de övriga banden speglar verkligheten.

Slutet av boken är en annan sak jag störde mig på. Att Clay börjar prata med Skye beror på att han inte vill att Hannahs historia ska återupprepas. För mig känns Skye dock enbart som ett substitut till Hannah, vilket varken är rättvist för henne eller Clay…

Tack för att du läste min recension. Ha en fortsatt bra dag!

/Emma