Emma läser · Sara · Science Fiction

Buddy reading: Uppvaknandet

För någon månad sedan fick vi ett mejl av författaren A,R. Yngve som tipsade oss om hans trilogi De mörka tidevarven. Trilogin klassas som science fiction, en genre som vi anser är underrepresenterad inom svensk litteratur. Det var delvis på grund av detta som vi blev intresserade av serien. Vi (Sara och Emma) bestämde oss för att läsa boken samtidigt för att på så sätt kunna diskutera tankar och funderingar som uppstod under läsningen. Håll till godo!

Första boken i serien består av knappt 200 sidor och går därför relativt snabbt att läsa. Boken innehåller även illustrationer som även de är gjorda av A.R. Yngve.

Handling

När David Archibald får veta att han har cancer låter han frysa ner sig levande med förhoppningen att bli återuppväckt i framtiden när ett botemedel har upptäckts. Detta sker, dock längre fram i tiden än vad Archibald hade räknat med. När han vaknar befinner han sig 900 år fram i tiden och den värld han tidigare känt till har i stort sett upphört att existera.

Positivt

Emma: Jag älskar robotar och tycker att robotar framträder alldeles för sällan inom svensk litteratur. På grund av detta blev jag föga förvånande väldigt lycklig när jag förstod att robotar var inkluderade i handlingen (även om jag anser att de fick alldeles för lite spelrum).

En sak jag tyckte var realistisk var att även om boken utspelar sig i framtiden är det inte nödvändigtvis så att allting har förändrats till det bättre. På vissa plan verkar utvecklingen faktiskt ha gått bakåt, vilket var intressant att läsa om. Vanligtvis är det så inom science fiction att handlingen utspelar sig i framtiden, men att samhället då ser ut som det vi idag skulle kalla för ”drömvärld”. Jag tycker det är fascinerande hur Yngve tänkte utanför boxen och gick sin egen väg med den här boken.

Sara: Det jag gillade mest med den här boken är att den är nytänkande och liknar inte någon bok som jag har läst tidigare. Den visar en framtidsvision som skiljer sig ganska mycket från de allra flest böcker där samhället enligt min mening allt som oftast blivit mer teknologisk. Den här boken visar istället en framtidssyn som mer liknar hur det har sett ut tidigare i historien. Jag gillade även tanken på att författaren har en koppling mellan nutid och framtid, även om den inte är så detaljerad som jag kanske hade önskat.

Negativt

Emma: Enligt min åsikt finns det för många karaktärer i boken som inte beskrivs tillräckligt grundligt. Vanligtvis ser jag inget problem med många karaktärer, men då ser jag helst att de beskrivs mer utförligt så att jag förstår vilka som är vilka samt kan bilda mig en uppfattning om vilken betydelse varje enskild karaktär har för handlingen. Att boken var så tätt packad med personer gjorde att jag blev förvirrad och därför hade svårt att komma in i den.

Jag tycker att boken borde ha varit längre, då det hade möjliggjort att karaktärerna och händelserna kunde ha utvecklats betydligt mer. Det finns många intressanta skeenden i berättelsen, men det går för snabbt framåt för att jag ska hinna reflektera kring vad det är som händer.

Sara: För mig så blev den här boken lite händelsefattig och jag tycker att historien går för fort framåt utan att det egentligen händer någonting av större betydelse. Handlingen går som sagt framåt hela tiden men i det här fallet var det någonting negativt. Jag hade önskat en lite mer detaljerad och tydligare sammankopplande handling. Det fanns inte någonting som gjorde att jag kände att boken blev spännande. Jag tror att den andra boken i serien är bättre därför att den här kändes mer som en introduktion till vad resten av serien ska handla om.

Det som kanske gjorde mig mest besviken är att jag blev väldigt glad över att robotarna spelade en så pass stor roll i det första kapitlet men dem försvinner i resten av boken och nämns endast någon enstaka gång. Jag gillade även tanken på att man hittade en nedfryst människa men den storyn levde inte upp till mina förväntningar.

Kommentera

