Emma tipsar · Kärleksromaner

Emma läser: Brighton 2017

Idag åker jag på språkresa till Brighton, en språkresa som kommer vara i tre veckor framöver. Troligtvis kommer jag inte ha speciellt mycket tid till att läsa, men jag tänkte ändå delge er vilka böcker jag kommer ta med mig under resan. Jag har packat ner fyra böcker, varav åtminstone tre enligt min uppfattning verkar relativt lättlästa och alltså perfekta att ta med sig på resa.

Jag har läst David Levithans Jag, En samt En annan och måste tyvärr erkänna att jag inte var ett fan av de böckerna. När jag fick höra talas om den här boken blev jag dock så intresserad att jag bestämde mig för att ge honom en ny chans. The Lover’s Dictionary är en kärlekshistoria berättad i formen av en ordbok. Behöver jag säga något mer? Jag tycker det låter väldigt udda och samtidigt helt fantastiskt.

Antal sidor: 211 st

14-åriga Audrey brottas med ångest. Även om hon får professionell hjälp med sina problem är det inte förrän hon träffar Linus, en kompis till hennes bror, som hon börjar se tydliga framsteg. Med Linus hjälp går Audrey från att aldrig lämna sitt hus till att åtminstone känna sig trygg nog att gå till Starbucks. Kanske finns det trots allt en möjlighet för Audrey att hitta tillbaka till sig själv…

Antal sidor: 280 st

Det finns vissa författare vars böcker jag vet att jag kommer älska redan innan jag har läst dem och Adam Silvera är en sådan. Hans böcker hanterar dessutom väldigt tunga ämnen, något jag brukar gilla.

History Is All You Left Me handlar om en kille (Griffin) vars ex-pojkvän Theo precis har drunknat. Detta tar hårt på Griffin, framförallt eftersom att han var säker på att han och Theo skulle hitta tillbaka till varandra i framtiden.

Den enda Griffin kan vända sig till i sin djupa sorg är Theos nya pojkvän. Relationen som uppstår är inte den mest naturliga och för med sig en hel del komplikationer. Griffin tvingas att göra val som kommer att förändra honom för alltid…

Antal sidor: 287 st

Till skillnad från de andra böckerna jag tar med mig till Brighton valde jag inte denna baserat på längd, utan mer på det faktum att jag har hört så mycket positivt om Cassandra Clares senaste böcker, Lady Midnight samt Lord of Shadows. Eftersom att de böckerna tillhör en uppföljande serie till The Mortal Instruments-serien tänker jag att det kanske är dags att ge sig in i denna mycket omtyckta värld.

Boken handlar om Clary Fray, en 15-årig tjej som kommer att bevittna ett mord. Bakom mordet ligger tre tonåringar med märkliga vapen och när offrets kropp försvinner i tomma intet börjar Clary undra vad det är som försiggår.

Senare träffar Clary Jace, en så kallad skuggjägare vars uppgift är att skydda världen från demoner. När Clarys mamma försvinner och hon själv attackeras av en demon finns ingen återvändo, hon kan inte blunda för Jace värld. Dessutom måste det ju finnas en anledning till varför demoner väljer att attackera vanliga människor som Clary och hennes mamma…

Antal sidor: 510 st

 

Tack för att du läste mitt inlägg. Kommentera gärna och ge tips på böcker som du tycker passar bra att läsa under en resa!

/Emma

 

Kommentera

