Sara

Sommarlov = mer läsning

Nu har vi äntligen fått sommarlov och det innebär mer tid för läsning men framförallt så betyder det att vi kommer att kunna hålla bloggen mer uppdaterad.

Jag har lånat hem några böcker från skolbiblioteket som jag ska läsa i sommar men jag vill också försöka damma av några av de böcker som jag har hemma i bokhyllan. Här är några utav de böcker som jag planerar att läsa i sommar:

Jag har tidigare läst Simon vs. the homo sapiens agenda och jag tyckte verkligen om hur relationerna mellan karaktärerna utspelas och såklart älskar jag också att det finns en touch av humor i storyn. Det är därför en självklarhet för mig att läsa Albertallis nya bok som är en bok om kärlek men också om att växa upp och hitta sig själv.

För min del har det blivit väldigt många typiska tonårsböcker på sistone och deckare/mysterier är den typen av böcker som jag i grunden gillar allra mest. Det i kombination med att Flynns tidigare bok Gone girl är en utav de bästa böckerna jag läst gör att jag ser väldigt mycket fram emot att läsa den här boken.

När Libby var sju år mördades hennes mamma och systrar och hon vittnade att hennes äldre bror Ben var mördaren. 25 år senare blir Libby kontaktad av en grupp människor som vill försöka hitta bevis som kan fria Ben. Hon får nu återuppleva det hon var med om som ung i ett försök att försöka ta reda på vad som hände den där hemska natten för 25 år sedan.

Jag hade inte hört talas om den här boken förrän jag fick den i födelsedagspresent det här året men efter att ha läst på lite så tror jag att det är en bok som kommer att falla mig bra i smaken. Boken är ett rättegångsdrama och ett porträtt av en ung människa men också en historia om hur allt som verkat så perfekt helt plötsligt kan falla sönder. Den har fått väldigt bra kritik från många olika håll och det ska vara en bok som väcker många olika frågor hos läsaren.

De två sistnämnde är böcker som jag lite spontant lånat på biblioteket i skolan under någon håltimme, jag har inga direkta förväntningar på dem då jag inte riktigt vet vad de handlar om. Jag vet att det finns de som inte gillar att bara plocka upp en bok utan att veta vad den handlar om och kan definitivt förstå varför men jag tycker att det finns en charm med att börja läsa en bok utan att ha några tydliga förväntningar.

Om ni har några tips på bra böcker som jag borde läsa i sommar eller om ni har några andra reflektioner får ni gärna lämna en kommentar. Ha det så bra så hörs vi snart igen.

Sara

2 thoughts on “Sommarlov = mer läsning

    1. Jag har läst den och tycker också att den är bra. Anser att det finns vissa problem, men som helhet är det en mycket vacker berättelse. /Emma

      Gilla

Kommentera

