Ungdomsböcker

Bokrecension: Finding Audrey

I pour boiling hot water into my mug and watch the powder swirling round, turning from a dusty nothing into sublime hot chocolate in seconds. All it takes is one extra element to transform it.

Titel: Finding Audrey

Författare: Sophie Kinsella

Genre: Ungdomsbok

Utgivningsår: 2015

Antal sidor: 286 st

Handling: Boken handlar om en tonårig tjej och hennes vardag. Om du inte vet mer än så om bokens handling rekommenderar jag att du börjar läsa den utan att ta reda på mer. Personligen tror jag att jag hade tyckt om boken ännu mer än vad jag gjorde om jag inte hade läst baksidestexten först.

Mina åsikter: Det jag kan säga om boken är att den känns trovärdig rakt igenom. Sophie Kinsella speglar på ett realistiskt sätt problem som en tonåring kan ha. Förutom det är huvudkaraktärens familj närvarande genom hela boken och spelar en stor roll i berättelsen, vilket jag verkligen uppskattar då det är något jag ofta saknar i ungdomsböcker.

Betyg: 4/5

Övrigt: Sophie Kinsella är en pseudonym, författaren heter i själva verket Madeleine Wickham. Hennes första böcker gav hon ut under sitt riktiga namn, men hennes mest kända böcker (Shopaholic-serien) står under namnet Sophie Kinsella. Finding Audrey är Kinsellas första ungdomsbok. Boken är översatt till svenska och heter då Var är Audrey?.

Om du vill köpa boken: 

Adlibris

Bokus

 

För dig som har läst boken

Djupare reflektion: En nackdel med den här boken (likt många andra) var att baksidestexten i mina ögon gav bort alldeles för mycket av handlingen. Jag upplevde det som att författaren inte ville att man skulle veta speciellt mycket om Audrey innan man började läsa, vilket alltså tyvärr inte var fallet för mig.

I övrigt tyckte jag att boken var bra. Precis som jag skrev tidigare kändes handlingen trovärdig, Audreys tankegångar visade tydligt hennes mående och man kunde även på så sätt se hennes personliga utveckling under bokens gång.

Något annat som fick boken att kännas tillförlitlig var det faktum att Audreys familj kändes som en verklig sådan. Under vissa perioder ogillade jag vissa val som familjen gjorde, men jag kunde ändå förstå varför de gjorde som de gjorde. På samma sätt som man fick se Audreys utveckling fick man även ta del av familjens framsteg, vilket jag verkligen uppskattade.

En sak jag var orolig för innan jag började läsa boken var att det skulle vara en bok där huvudkaraktären börjar må bättre så fort hen får en partner, men jag är väldigt glad att så inte var fallet. Linus stöttar Audrey, men i slutändan var det trots allt i huvudsak hon själv som lade grunden för sin återhämtning. Detta var ett stort plus i mina ögon, då jag generellt sett ogillar böcker där en karaktärs mående förbättras på grund av hens partner. Som om det löser alla problem man har!

 

Tack för att du läste!

/Emma

Kommentera

