Övrigt

Läsning bör vara avkopplande

Idag tänkte jag skriva ett inlägg som skiljer sig från det jag tidigare lagt upp här. Jag tänkte nämligen skriva om en sak jag har funderat över på sistone. Innan jag går in på det jag vill prata om kan det vara värt att nämna att om du föredrar en viss typ av inlägg tar vi tacksamt emot reflektioner kring det. Lämna gärna en kommentar, skicka ett mejl eller liknande.

Hursomhelst, ibland känner jag att läser böcker alldeles för sällan. När jag skriver detta befinner jag mig i Brighton och hittills har jag knappt hunnit läsa något under hela resan. Eftersom att vi kommer ha fullt upp under samtliga veckor här innebär det att jag kommer läsa mindre än vanligt under tre veckors tid. Detta är något som gör mig stressad, speciellt med tanke på bloggen och att det finns så många böcker jag vill läsa.

Har du känt som jag? Har du känt att du måste läsa fler böcker, känt att du måste läsa oftare? I mitt fall beror stressen och kraven jag känner kring läsningen till viss del på Goodreads. Om jag inte har rört en bok på två veckor, men jag ser att mina kompisar läser ut böcker jämt och ständigt kan jag känna ångest för att jag anser mig vara sämre än dem. Man bör dock fråga sig vad som är viktigast: Att läsa ett högre antal böcker eller att läsa fler böcker man faktiskt finner nöje i att läsa?

En sak som jag tror är viktig att lägga på minnet är att läsning bör vara avkopplande, snarare än något man associerar med krav och stress. Vi människor stressar generellt sett redan för mycket och klarar oss gott utan ytterligare ångest.

Läs så ofta du känner att du har tid, men enbart om du vill göra det. Tvinga inte dig själv till att plocka upp en bok om du inte har lust med det. Om man läser utan att känna någon läsglädje kommer man börja dra paralleller mellan krav och läsning, vilket inte är syftet.

Hoppas att du fick ut något av det här inlägget. Jag ska själv försöka följa dessa råd, något jag tyvärr ofta har svårt att göra…

/Emma

 

 

 

2 thoughts on “Läsning bör vara avkopplande

  1. Läsning ska absolut vara avkopplande, det är ju det som är så bra med böcker! Att de hjälper en varva ner :). Ibland blir jag stressad, jag har många olästa böcker hemma och de blir ju inte mindre direkt. Så ibland när jag har perioder då jag kanske ser mer på youtube eller något, kan jag bli stressad. Men det försöker jag alltid släppa, jag älskar att läsa och får inte bli ett tvång 🙂

    Gilla

    1. Precis, jag känner likadant och tror att många andra skulle hålla med om det. Det var framförallt därför jag skrev detta inlägget! /Emma

      Gilla

Kommentera

