Emma tipsar · Skräck · Thriller

Emma tipsar: 50 sidors läsning

Idag vill jag tipsa om tre korta noveller som jag tycker är väldigt bra. Vet du inte riktigt vad du ska läsa härnäst? Vill du läsa något snabbt som inte är särskilt tidskrävande? Kanske funkar någon av dessa då utmärkt för dig.

En essä om feminism baserad på Chimamanda Ngozi Adichies TED Talk som alla borde läsa oavsett kön, ålder och härkomst. Om du inte orkar läsa den 50 sidor långa essän rekommenderar jag att du åtminstone ser föredraget.

Om författaren bakom en av mina absoluta favoritböcker (Gone Girl) skriver en novell, då kommer jag läsa den. The Grownup är en välskriven novell med thrillerliknande inslag. Mitt enda problem med texten var slutet, annars hade den med säkerhet fått full pott.

  • The Landlady – Roald Dahl
    Svenska: The Landlady
    Betyg: 5/5

Mästaren på noveller sägs vara Roald Dahl och jag kan absolut understryka det uttalandet. The Landlady är i mina ögon det perfekta exemplet på hur en novell ska skrivas. Novellen inleder novellsamlingen Kiss Kiss (Puss puss) och skulle enligt mig kunna klassas som en thriller. Om du är lättskrämd föreslår jag att du funderar en extra gång innan du läser novellen, men annars rekommenderar jag den starkt!

Tack för att du läste! Har du fastnat för någon särskild novell? Dela gärna med dig av eventuella tips i kommentarsfältet!

Kommentera

