Deckare · Romaner · Sara · Thriller

Sara tipsar: Sommarläsning

I det förra inlägget tipsade Emma om böcker som är perfekta för när man inte vill läsa någonting som inte är för tidskrävande. Idag är det min tur att tipsa om raka motsatsen, dvs, böcker som är relativt tjocka och kräver att man verkligen har tid att lägga på just läsning.

De som har följt bloggen vet att jag har pratat om de här böckerna tidigare men de förtjänar verkligen att pratas om för de är så grymt bra.

Antal sidor: 560

Det här är en bok som verkligen lämnade mig mållös. Den liknar inga andra böcker där ute och det är verkligen en äkta rysare där Amy försvinner på sin bröllopsdag och hennes man Nick pekas ut som den skyldige. Under Nicks försök att bevisa sig oskyldig gör han flera upptäckter som minst sagt chockerar. En bok som verkligen väcker känslor, däribland frustration och ilska.

Antal sidor: 472

En gripande berättelse som verkligen synliggör många av de problem som finns i vårt samhälle, den vidrör många moraliska frågor och tvingar verkligen läsaren att tänka till om både det ena och det andra. Precis som Backmans andra böcker är det en bok som lovar både tårar och skratt och även om den kretsar kring ishockey så tycker jag att det är en bok som alla borde läsa, oavsett om man gillar hockey eller inte, just för att den väcker så många moraliska frågor som är viktiga att upplysa.

Både Emma och jag har skrivit recensioner på den här boken tidigare och ni får gärna kika in dem för att se våra tankar. Emmas recension innehåller spoilers längst ner i inlägget men det framgår väldigt tydligt var du ska sluta läsa om du inte har läst boken, Här finns även min recension som är helt fri från spoilers.

Värt att nämna är också att uppföljaren Vi mot er släpps i höst så nu är ett bra tillfälle att läsa den här boken om du inte redan har gjort det.

Antal sidor: 791

Jag lånade den här biblioteket lite på chans efter att jag sett en youtuber prata om den och det var verkligen ett lyckat beslut. Den här boken är en väldigt genomtänkt thriller där författaren verkligen ”knyter ihop säcken” på ett grymt bra sätt. Låt det inte srämma dig att det är så pass många sidor, kapitlen är ganska korta och för mig som är en van läsare gick det väldigt lätt att ta sig igenom den här boken eftersom att jag hela tiden var spänd på hur handlingen skulle utveckla sig.

Jag läste boken på svenska men för de som föredrar att läsa böcker på deras originalspråk går det självklart att göra det, då finns den tillgänglig här bland annat.

Tack för att du läste. Har du läst någon av böckerna ovan eller har tips på andra böcker får du gärna lämna en kommentar eller höra av dig via mejl.

2 thoughts on “Sara tipsar: Sommarläsning

Kommentera

