Kärleksromaner · Ungdomsböcker

Bokrecension: The Lover’s Dictionary

balk, v.

I was the one who said we should live together. And even as I was doing it, I knew this would mean that I would be the one to blame if it all went wrong. Then I consoled myself with this: if it all went wrong, the last thing I’d care about was who was to blame for moving in together.

Titel: The Lover’s Dictionary

Författare: David Levithan

Genre: Kärlek

Utgivningsår: 2011

Antal sidor: 211

Handling: Hur ska man beskriva kärlek? Är det ens möjligt? Huvudkaraktären i A Lover’s Dictionary beskriver sin kärleksrelation i formen av en ordbok. Hur hanterar man svek? Hur vet man när det är dags att lämna en relation? Kan man förlåta den man älskar mest av allt oavsett situation?

Mina åsikter: Det är alltid lika intressant när en bok är skriven på ett nyskapande sätt, i detta fall som en ordbok. Sättet David Levithan skrev denna bok på gör att läsaren får tänka efter själv för att koppla ihop olika händelser, något som passar mig då jag ogillar när handlingen är utlagd till punkt och pricka.

Jag uppskattar även att huvudkaraktärerna aldrig namnges, eftersom att det ger en djupare förståelse för att vem som helst skulle kunna känna på samma sätt som berättaren. På grund av att berättaren förblev anonym genom hela boken drog jag paralleller mellan A Lover’s Dictionary och Sandra Beijers Det handlar om dig, en annan bok jag fastnade för. Jag skulle gärna läsa fler böcker med en anonym huvudkaraktär, då det är ett koncept jag verkligen uppskattar.

Om du vill läsa något snabbt, något enkelt men som ändå väcker tankar: läs denna bok! Vackert språk, nytänkande och tankeväckande – vad mer kan man begära?

Betyg: 4/5

Övrigt: David Levithan har skrivit ett antal böcker utöver denna, bland andra Will Grayson, Will Grayson som han skrev tillsammans med John Green samt Every Day.

Om du vill köpa boken: 

Adlibris

Bokus

För dig som har läst boken

Djupare reflektion: Det finns inte så mycket att tillägga utöver det jag redan har nämnt, överlag tycker jag att boken är väl värd att läsa. Jag hade dock önskat att berättaren hade gått djupare in på sin partners otrohet och konsekvenserna av den. Enligt mig känns den aspekten av boken tyvärr ouppklarad.

Jag har läst Every Day (Jag, En) av David Levithan och vill påstå att A Lover’s Dictionary överträffar den med råge. Efter att ha läst den här boken är jag öppen för tanken att läsa fler av Levithans böcker i framtiden.

 

Tack för att du läste!

/Emma

Kommentera

