Kärleksromaner · Nyutkomna böcker · Ungdomsböcker

Bokrecension: History Is All You Left Me

“People are complicated puzzles, always trying to piece together a complete picture, but sometimes we get it wrong and sometimes we’re left unfinished. Sometimes that’s for the best. Some pieces can’t be forced into a puzzle, or at least they shouldn’t be, because they won’t make sense.”

Titel: History Is All You Left Me

Författare: Adam Silvera

 

 

Genre: Ungdomsroman, kärlek

 

Utgivningsår: 2017

Antal sidor: 292

Handling: När Griffins ex-pojkvän Theo drunknar ser Griffin sin utstakade framtid försvinna. Ända sedan de gjorde slut har Griffin förväntat sig att

 

de någon gång kommer bli tillsammans igen – det var ju så de hade bestämt!

Den enda personen som förstår Griffins sorg är hans värsta fiende, Theos nya pojkvän Jackson. Deras kärlek till Theo drar dem samman, men med tiden leder deras

 

nyvunna relation till att Griffin får reda på saker om Theo som han kanske hellre hade lämnat till historien…

Mina åsikter: Jag gillade boken, men hade förväntat mig mer av den. Adam Silveras sätt att skriva är mycket vackert och jag anser att han har originella idéer, vilket gör boken mer intressant att läsa. Griffin har dessutom OCD, något jag inte hade stött på i en ungdomsbok tidigare och som jag fann intressant att läsa om. Trots att det fanns många saker jag gillade med boken vann den inte mitt hjärta, även om jag normalt sett gillar sorgligare böcker av detta slag.

Ett problem jag hade med boken var det faktum att jag inte fastnade för någon av dess karaktärer. Jag går in djupare på tankar och känslor senare i det här inlägget, så om du har läst boken kan du scrolla nedåt och läsa vidare där.

Som jag nämnde tidigare tycker jag bra om Silveras stil och planerar av denna anledning att läsa fler av hans böcker i framtiden. Han släpper en bok senare i höst som låter precis som något jag skulle tycka bra om, They Both Die at the End.

Betyg: 3/5. En bra bok, men mitt intryck kan ha färgats av att jag hade höga förhoppningar på förhand.

Övrigt: Adam Silvera har även skrivit boken More Happy Than Not och kommer att ge ut en ny bok (They Both Die at the End) i september.

Om du vill köpa boken: 

Adlibris

Bokus

För dig som har läst boken

Djupare reflektion: Okej, nu kan jag förklara mer djupgående varför jag inte är så förtjust i karaktärerna. Jag gillar Theo och Wade, men Jackson och Griffin har jag svårare för. När någon man älskar har gått bort förstår jag att man kan agera i sorg, ilska och så vidare, men jag kan ändå inte förstå varför Griffin och Jackson hade sex. Under tiden jag läste gissade jag att deras vänskapsrelation skulle övergå i något mer, men det betyder inte att jag välkomnade det…

Jag eftersöker fler relationer som tillåts att enbart vara vänskapsrelationer inom ungdomslitteraturen, för alldeles för ofta känns det som att där det finns möjlighet till kärlek, där uppstår kärlek. Visst, Griffin och Jackson verkar ju ha återhämtat sig hyfsat efter det som hände, men man kan ju ändå inte förneka att deras relation fick sig en rejäl törn när de bestämde sig för att ligga med varandra.

Jag blev ännu mer besviken på Griffin när jag fick veta att han låg med Jackson trots att han och Wade vid tillfället hade inlett en relation. Att Wade och Griffin senare i boken hittar tillbaka till varandra känns fel, dels på grund av att Wade genast förlåter Griffin för allt han har gjort, men även då Wade var Griffins andrahandsval efter Theo när deras kärleksrelation inleddes. Jag tycker synd om Wade då Griffin alltid har kommit först i hans ögon, även om Griffin inte har känt likadant angående Wade.

Förutom beslutet att ha sex (ja, jag är medveten om att det hände spontant, men det är ändå i någon mån ett beslut) med Jackson förundrades jag vid ett flertal tillfällen över Griffins aktioner och kommentarer.

Nu har jag tagit upp mina största störningsfaktorer i boken, men det finns självklart även saker jag gillade. Jag vet att vissa människor som har läst boken anser att Griffins OCD är överflödig, men personligen tycker jag precis tvärtom. Den ger en djupare förståelse för Griffin som person och ger läsaren möjlighet att fokusera på fler aspekter av historien än enbart sorgen för Theo.

 

Tack för att du läste!

/Emma

Kommentera

