Emma läser · Fantasy

Emma läser: Game of Thrones och andra serier

Hej!

Eftersom att den sjunde säsongen av tv-serien Game of Thrones precis har börjat tänkte jag att det kunde vara roligt att skriva ett inlägg relaterat till det. På grund av detta kommer mitt inlägg idag kretsa kring tre bokserier jag vill läsa. Precis som A Song of Ice and Fire-serien består samtliga bokserier jag har inkluderat i min lista av många böcker. Böckerna är dessutom långa sådana och kräver mycket tid och hängivelse från läsarens sida.

Består av: Fem delar, ytterligare två är planerade.

Även om jag tycker väldigt bra om tv-serien Game of Thrones har jag faktiskt inte läst böckerna som den är baserad på. Det beror till stor del på att det finns saker som händer i böckerna, men inte i serien och vice versa, vilket gör mig orolig då jag inte vill röra ihop händelserna. Nu har dock serien pågått under så lång tid att handlingen till och med ligger före böckerna, något som får mig att fundera på att plocka upp böckerna och börja läsa.

Om du inte vet vad A Song of Ice and Fire handlar om så kan jag säga att den utspelar sig i en påhittad värld där en kung styr The Seven Kingdoms, ett antal mindre riken runtom i världen. Tidigt i första boken dör kungen i en jaktolycka, vilket leder till att kampen om vem som ska sitta på The Iron Throne (Järntronen) och efterträda kungen hettas upp ytterligare. Förutom kampen om den mäktigaste positionen i riket finns även andra hot att ta itu med, exempelvis övernaturliga varelser som hotar att utplåna hela människorasen…

Består av: 14 böcker, varav tre är skrivna av Brandon Sanderson efter Robert Jordans död.

Jag har hört att detta ska vara den bästa fantasyserien genom alla tider och när man hör något sånt vill man ju läsa själv för att kunna ge sin syn på saken. Anledningen till att jag har skjutit upp den här serien under en tid nu är att den beror av 14 (!) böcker. Inte är det tunna böcker heller… Serien innehåller dessutom väldigt många olika karaktärer och världen är uppbyggd på ett mycket detaljerat sätt.

Universum grundas på The Wheel of Time (Tidens hjul). Hjulet består av sju ekrar, där varje eker representerar en tidsålder. Varje tidsålder återkommer vid olika tillfällen i historien, även om de kan förändras mellan gångerna. Boken kretsar framförallt kring kampen mellan människorna och mörkret, en kamp som kommer fortsätta i all evighet så länge hjulet snurrar.

Består av: Fyra delar, ytterligare en är planerad.

Denna serien fick jag upp ögonen för tack vare BookTube. Det som fick mig att intressera mig för den var framförallt världsuppbyggnaden. Världen i den här serien är uppbyggd så att ett fåtal människor har förmågan att förvandla ljusenergi till materia, men endast till en viss gräns innan magin förtär dem. Det finns dock ett undantag, då det i varje generation finns någon som är The Prism, en person vars magi inte har några gränser. I dagens generation är detta Gavin Guile, en 33-årig man och den mäktigaste personen i världen. Att vara The Prism är påfrestande och Guile har enbart fem år kvar att leva. Fem år att uträtta de omöjliga uppgifter han blivit tilldelad…

 

Hoppas du blev intresserad av att läsa någon av dessa serier, i så fall kanske vi kan hjälpa varandra att komma igång. Tack för att du läste!

/Emma

 

 

Kommentera

